Φορολογικός σχεδιασμός και έγκαιρη πληροφόρηση στην Διοίκηση των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων σε θέματα Marketing, Οικονομικών Υπηρεσιών, Γραμματειακής υποστήριξης εξ αποστάσεως, Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης. Τηλέφωνο 210-9015539 Λογιστικό γραφείο - NEXUS management consultants - Φοροτεχνικοί 13 Μαρτίου

18 Μαρτίου 2011

Η έκθεση ΔΝΤ

Η έκθεση ΔΝΤ: μέτρα για να δώσει την 4η δόση

Νέα σκληρά μέτρα που προβλέπουν:
  • περικοπή των κοινωνικών επιδομάτων,
  • κατάργηση φοροαπαλλαγών,
  • αναθεώρηση τιμολογίων των ΔΕΚΟ,
  • κατάργηση ΔΕΚΟ και φορέων του Δημοσίου καθώς και
  • πάγωμα των μισθών,
αναφέρει το ΔΝΤ στην τελευταία έκθεση αξιολόγησης του Μνημονίου. Προφανώς τα μέτρα αυτά θα πρέπει να ληφθούν για την εκταμίευση της τέταρτης δόσης και συνοδεύονται από προτάσεις του ΔΝΤ που έχουν στόχο την τριετία 2012-2014 να αντλήσουν συνολικά 22 δισ. ευρώ.
Ο Ντομινίκ Στρος-Καν, επικεφαλής του ΔΝΤ
Η έκθεση του ΔΝΤ επαναλαμβάνει τα μέτρα που είχαν προταθεί όταν ενεκρίθη η τρίτη δόση.
Εκφράζονται σοβαρές επιφυλάξεις ως προς τη δυνατότητα επίτευξης του στόχου του νέου προϋπολογισμού, ενώ καλείται η κυβέρνηση να ξεκινήσει άμεσα τα επόμενα βήματα των μεταρρυθμίσεων.
Τα κυριότερα σημεία αιχμής της 129 σελίδων έκθεσης του ΔΝΤ είναι:
1 Αν υπάρξει νέο τραπεζικό σοκ θα έχουμε αύξηση χρέους μέχρι 200% του ΑΕΠ έως το 2013.
2 Αν εφαρμοστεί το Πρόγραμμα και υπάρξει αύξηση των εσόδων τότε προβλέπεται ελάφρυνση 16,5% του ΑΕΠ την τριετία 2013-2015. Συνεπώς προβλέπεται αύξηση του χρέους μέχρι το 2013 και μείωσή του μετά.
3 Η σωτηρία της ελληνικής οικονομίας εναπόκειται στις ιδιωτικοποιήσεις και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας ύψους 50 δισ. Αν επιτευχθεί τότε θα υπάρξει επιπλέον όφελος από μείωση του χρέους κατά 18% του ΑΕΠ μέχρι το 2010. Στην έκθεση, η αποτίμηση της αξίας των ΔΕΚΟ, με βάση την έκθεση του ΟΟΣΑ το 2010, υπολογίζεται στα 44 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δισ. ευρώ αφορούν μετοχές εταιρειών εισηγμένων στο Χρηματιστήριο.
4 Προβλέπει ότι η ύφεση θα σταματήσει να βαθαίνει από το δεύτερο εξάμηνο του 2011.
Απολογισμός
Στα θετικά συμπεράσματά της συμπεριλαμβάνονται ότι
  • η  αγορά εργασίας απελευθερώθηκε εν μέρει και ότι
  • η επιμήκυνση αποπληρωμής του χρέους θα οδηγήσει σε μείωση δημοσιονομικού βάρους κατά 1/3.
Απομένουν να γίνουν:
  • Μέχρι το καλοκαίρι του 2011, το ΔΝΤ καλεί την κυβέρνηση να εφαρμόσει το ενιαίο μισθολόγιο,
  •    να κόψει τα επιδόματα και τις φοροαπαλλαγές για φυσικά πρόσωπα και εταιρείες καθώς και να
  • αναθεωρηθούν τα τιμολόγια των ΔΕΚΟ.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις των εμπειρογνωμόνων του Ταμείου, η συρρίκνωση της οικονομίας θα κυμανθεί φέτος στο 3%

Ανάκαμψη της οικονομίας
προβλέπεται από το 2012, η οποία θα έχει ρυθμούς ανάπτυξης 1,1%, ενώ προβλέπεται να φτάσει την περίοδο 2013-14 το 2,1%. Υποχώρηση του πληθωρισμού γύρω στο 1% προβλέπεται έως τα τέλη του 2011 και διατήρησή του σε αυτό το επίπεδο για αρκετό διάστημα, καθώς οι δομικές μεταρρυθμίσεις ασκούν πιέσεις στις τιμές. 

Οι κίνδυνοι 

Οι κίνδυνοι στην εφαρμογή του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής αφορούν:
* Καθυστερήσεις στην εφαρμογή δημοσιονομικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων
* Τη δυσκολία ανάκτησης από την Ελλάδα της εμπιστοσύνης των αγορών ομολόγων
* Τη λεγόμενη αποεπένδυση (deleveraging process), διαδικασία απεξάρτησης ή απεγκλωβισμού από μορφές δανεισμού, κατά την οποία οι τράπεζες θα πρέπει να εξαιρετικά προσεκτικές.
«Πολύ γρήγορος ρυθμός σχεδόν σίγουρα θα έχει αρνητικό μακροοικονομικό και δημοσιονομικό αντίκτυπο και συνέπειες και μπορεί να υποσκάψει το ίδιο το τραπεζικό σύστημα» αναφέρει η έκθεση,
Αναφορικά με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας,
αύξηση κατά 10% εντός των επόμενων 5-6 ετών, λόγω και έξωθεν καλού περιβάλλοντος
Ανάκαμψη του τουρισμού σε σύγκριση με τα χαμηλά επίπεδα του 2010.
Αύξηση των spreads θα έχει έμμεσες επιπτώσεις κυρίως στη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος, αλλά και στη βελτίωση της επιχειρηματικής και επενδυτικής εμπιστοσύνης.
Η τριετία 2012-2014
Για να επιτευχθούν στόχοι της τριετίας 2012-14 προτείνεται:
* μείωση των στρατιωτικών δαπανών στο 1% του ΑΕΠ από το 3,6%
* αύξηση της φορολογικής βάσης για εταιρείες με μείωση συντελεστών απόσβεσης και φοροαπαλλαγών, καθώς και αυστηρότερους κανόνες στην κοστολόγηση των εταιρειών του ίδιου ομίλου (τέλος Ιουνίου),
* περιορισμός των φοροαπαλλαγών για φυσικά πρόσωπα και «εξορθολογισμός» στη φορολόγηση κεφαλαίου, (Ιούνιος),
* αναθεώρηση της τιμολογιακής πολιτικής των ΔΕΚΟ (από τον Ιούνιο και μέχρι το τέλος του έτους)
* μείωση επιδομάτων σε νοικοκυριά που ζουν πάνω από το όριο της φτώχειας, χωρίς το όριο αυτό να ξεκαθαρίζεται (θα αφορά τον προϋπολογισμό για το 2012),
* ψαλίδι σε αυξήσεις και προαγωγές στο Δημόσιο, κόψιμο συμβασιούχων και 8ωρο για όλους τους υπαλλήλους (μέχρι τον Ιούνιο),
* «στοχοποίηση» των 1.200 υψηλότερων εισοδημάτων, ενώ προτείνεται η αξιολόγηση των εφοριακών ανάλογα με την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί.

Για τις Τράπεζες
αναφέρει ότι οι πιέσεις στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα αυξάνονται και ότι η μείωση του λειτουργικού τους κόστους, σε συνδυασμό με πώληση περιουσιακών τους στοιχείων (ιδιαίτερα θυγατρικών σε χώρες της ΝΑ Ευρώπης) και ξεφόρτωμα περιφερειακών χαρτοφυλακίων δανειοδότησης, είναι επιτακτική ανάγκη για τη βιωσιμότητα του συστήματος.
Επίλογος
Τέλος, παρά τις καθυστερήσεις και την αστοχία στον έλεγχο των πληρωμών του κράτους προς τους ιδιώτες, το ΔΝΤ έχει δώσει το ΟΚ για την εκταμίευση της τέταρτης δόσης. Αντάλλαγμα τα μέτρα της περιόδου 2012-2014, ύψους 8%, αλλά και πρόσθετα μέτρα για περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

17 Μαρτίου 2011

Στρατηγικές για την σωστή προώθηση νέων προϊόντων στην αγορά (μέρος 1 από 3).

Φανταστείτε για λίγο το εξής: θέλετε να προωθήσετε ένα προϊόν αλλά θέλετε πρώτα να ξέρετε τι ακριβώς ζητάει η βάση της πελατείας σας. Αυτή είναι μια καλή στρατηγική. Ωστόσο, πολλοί marketers λανθασμένα κάνουν το αντίθετο. Εστιάζουν πάνω σε ένα προϊόν το οποίο πιστεύουν ότι θα είναι πολύ καλό για ένα συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό και με παρωπίδες στα μάτια τους προσπαθούν να δημιουργήσουν ζήτηση για αυτό. Αυτή η στρατηγική είναι τελείως ανορθόδοξη και μπορεί να σας αφήσει εκτεθειμένους.
Το να γνωρίζετε ποιοί ακριβώς είναι οι πελάτες σας και τι ζητούν , ώστε να μπορείτε να τους το προσφέρετε, είναι πολύ πιο σωστό για να μπορέσετε να εφαρμόσετε μια στρατηγική δημιουργίας ζήτησης στην αγορά. Επιπλέον, ο καλλίτερος τρόπος για να μάθετε τι ακριβώς ζητούν οι πελάτες σας είναι να τους ρωτήσετε.
Σίγουρα μπορείτε να διεξάγετε μια δημοσκόπηση on-line και πολλοί “μικροί” marketers επιλέγουν να κάνουν ακριβώς αυτό. Ωστόσο, θα ήταν πολύ πιο αποδοτικό και καινοτόμο να παροτρύνετε τους αγοραστές σας να εκφράσουν με δικά τους λόγια την άποψή τους για το ποια από τα προϊόντα σας θα αγόραζαν όταν αυτά θα ήταν διαθέσιμα προς πώληση. Δύο τρόποι για να το κάνουν αυτό θα ήταν για παράδειγμα η χρήση του τηλεφώνου ή και η αποστολή αρχείων κειμένου από την πλευρά τους.
Σκεφτείτε τώρα το εξής: πώς θα αισθανόσασταν αν η ίδια η διαδικασία του να προσδιορίσετε ποιό θα πρέπει να είναι το τελικό σας αγαθό, είχε σαν συμπληρωματικό αποτέλεσμα την δημιουργία εντυπώσεων και συζητήσεων γύρω από αυτό και την εταιρεία σας στους καταναλωτές, από μόνη της;
Οι περισσότεροι marketers που ασχολούνται με τις on-line διαφημιστικές καμπάνιες έχουν ήδη αντιληφθεί ότι η δημιουργία εντυπώσεων και συζητήσεων γύρω από την επικείμενη δημιουργία και προώθηση ενός προϊόντος είναι ζωτικό σημείο  για τη αύξηση των κερδών και την σωστή και επιτυχημένη έναρξη της διαδικασίας της πώλησης του προϊόντος.
Επιπροσθέτως, σκεφτείτε πώς θα αισθανόσασταν αν οι συζητήσεις και εντυπώσεις γύρω από το ποιό θα είναι το νέο προϊόν, πριν αυτό ακόμα βγει στην αγορά, επιμείνουν για αρκετούς μήνες; Αυτό από μόνο του θα αποτελούσε μια αδιαμφισβήτητη ενίσχυση των επικείμενων πωλήσεων σας.
Μια άλλη επιτυχημένη μέθοδος προώθησης, η οποία χρησιμοποιείται από τους marketers διεθνώς είναι η εξής: μπορείτε πολύ εύκολα να σχεδιάσετε κάποιο φθηνό σχετικά προϊόν, να το προωθήσετε και κατόπιν να επωφεληθείτε από τις λίστες των πελατών που θα έχετε συγκεντρώσει για να τους πουλήσετε συμπληρωματικά και πιο ακριβά προϊόντα στο μέλλον.
Το καλλίτερο αποτέλεσμα φυσικά θα το έχετε αν μπορέσετε να συνδυάσετε τις δύο παραπάνω μεθόδους. Δηλαδή αν δημιουργήσετε τις σωστές εντυπώσεις γύρω από το κυρίως προϊόν το οποίο δεν έχει βγει ακόμα στην αγορά αλλά παράλληλα εξασφαλίσετε ένα εισόδημα και από φθηνότερα προϊόντα τα οποία θα προηγηθούν του κυρίως.
Στο επόμενο άρθρο θα αναλυθούν οι υπόλοιπες από τις στρατηγικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την επιτυχημένη προώθηση νέων προϊόντων στις αγορές εκείνες που αποτελούν στόχο για την επιχείρησή σας.
ΠΗΓΗ: bx.businessweek.com

Η Ανεργία με στοιχεία για το δ΄ τρίμηνο του 2010


Η Ανεργία με στοιχεία για το δ΄ τρίμηνο του 2010

Στο 14,2% αυξήθηκε η ανεργία το δ΄ τρίμηνο του 2010 από 12,4% του προηγούμενου τριμήνου και 10,3% του αντίστοιχου τριμήνου 2009. Η απασχόληση μειώθηκε κατά 2,4% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο και κατά 4,0% σε σχέση με το Δ΄ τρίμηνο του 2009.

Οι άνεργοι αυξήθηκαν κατά 200.000 μέσα σε ένα χρόνο στους 720.000, ενώ στο ίδιο διάστημα οι θέσεις εργασίας που χάθηκαν ανήλθαν σε 178.000, από τις οποίες οι 100.000 χάθηκαν στο δ΄ τρίμηνο του έτους.
Η ανεργία το δ΄ τρίμηνο του 2010


Κατά το δ΄ τρίμηνο του 2010 ο αριθμός των απασχολούμενων ανήλθε σε 4.299.045 άτομα και των ανέργων σε 712.065.

Το ποσοστό ανεργίας των γυναικών (17,9%) είναι σημαντικά υψηλότερο από των ανδρών (11,5%).
Το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας παρατηρείται στους νέους ηλικίας 15-29 ετών (28,0%), το οποίο στις νέες γυναίκες φθάνει στο 33,0%

Ανάλογα με το επίπεδο εκπαίδευσης:
  1. το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας παρατηρείται σε όσους δεν έχουν πάει καθόλου σχολείο (23,0%)
  1. Ακολουθούν οι απόφοιτοι ανώτερης τεχνολογικής επαγγελματικής εκπαίδευσης (16,5%)
  1. και οι απόφοιτοι τριτάξιας μέσης εκπαίδευσης (16,4%)
  1. Τα χαμηλότερα ποσοστά παρατηρούνται σε όσους έχουν διδακτορικό ή μεταπτυχιακό (8,3%)
  1. και στους πτυχιούχους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (9,7%).

Ένα ποσοστό ανέργων (7,4%) απέρριψε, κατά τη διάρκεια του Δ’ τριμήνου του 2010, κάποια πρόταση ανάληψης εργασίας για διάφορους λόγους, κυρίως επειδή:


α) δεν εξυπηρετούσε ο τόπος εργασίας (27,1%),
β) δεν ήταν ικανοποιητικές οι αποδοχές (22,0%),
γ) δεν εξυπηρετούσε το ωράριο (15,2%).


Το ποσοστό ανεργίας των ατόμων με ξένη υπηκοότητα, είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο των Ελλήνων υπηκόων (17,0% έναντι 13,9%). Επίσης, το 73,6% των ξένων υπηκόων είναι οικονομικά ενεργό, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από το αντίστοιχο των Ελλήνων το οποίο είναι 52,4%.

Το ποσοστό των μισθωτών, το οποίο εκτιμάται σε 63,9%, εξακολουθεί να είναι χαμηλότερο του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία ανέρχεται στο 80% του συνόλου των απασχολουμένων.

Η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει στο ΔΝΤ το... λογαριασμό των νέων μέτρων

Η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει στο ΔΝΤ το... λογαριασμό των νέων μέτρων

Μειώσεις μισθών στο δημόσιο αξίας 5 δισ. ευρώ, περικοπές και ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΚΟ ύψους 2,5 δισ. ευρώ και ισόποση μείωση των κοινωνικών επιδομάτων προγραμματίζει η κυβέρνηση, όπως αποκάλυψε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Στην έκθεσή του, που ανακοινώθηκε χθες, αναφέρεται ρητά σε ανάλυση που γίνεται για το νέο πακέτο μέτρων αξίας τουλάχιστον 22 δισ. ευρώ ότι
Νέα μέτρα Παλαιό χρέος
«οι (ελληνικές) αρχές έχουν ήδη αριθμητικούς στόχους στο μυαλό τους σε συγκεκριμένα πεδία, για παράδειγμα η εξοικονόμηση 2% του ΑΕΠ (5 δισ. ευρώ περίπου) από το κόστος μισθοδοσίας και πάνω από 1% του ΑΕΠ (2,5 δισ. ευρώ περίπου) από τις μεταρρυθμίσεις στις κρατικές εταιρείες».

Τα νέα ντοκουμέντα του ΔΝΤ επαναφέρουν στο προσκήνιο -μετά την ευφορία που προκάλεσαν οι αποφάσεις τις Συνόδου Κορυφής- την πραγματικότητα της ανάγκης λήψης πολλών νέων μέτρων. Δημιουργούν επίσης ερωτήματα για το κατά πόσο η κυβέρνηση έχει λάβει ήδη πολλές από τις αποφάσεις, ενώ δεν έχει ακόμη ξεκινήσει ο κοινωνικός διάλογος για το νέο πακέτο μέτρων που θα ψηφιστεί τον Μάιο. Υπενθυμίζεται ότι το ΔΝΤ στην προηγούμενη έκθεσή του για το μνημόνιο, τον Δεκέμβριο, είχε αναφερθεί και πάλι αναλυτικά στα μέτρα. Τότε κυβερνητικά στελέχη έσπευσαν να διαψεύσουν ότι έχουν ληφθεί αποφάσεις. Το ίδιο επαναλάμβαναν, ανεπισήμως, και χθες.

Το Ταμείο όμως επανέρχεται, αυτή τη φορά με υπολογισμό της αξίας μέτρων που αναφέρει ρητά ως «κυβερνητικός στόχος»:

ΔΕΚΟ: Έσοδα 1-1,5 δισ. ευρώ από ανακοστολόγηση των υπηρεσιών, ιεράρχηση επενδύσεων, περικοπές λειτουργικού κόστους, αυστηρότερο πάγωμα προσλήψεων, νέα μείωση απολαβών και σύνδεση μισθών με αυτούς του ιδιωτικού τομέα. Μείωση των επιδοτήσεων, αύξηση των μερισμάτων και πώληση όσων δεν είναι στρατηγικής σημασίας.

Φορείς δημοσίου (χωρίς στόχο): Κατάργηση όσων δεν χρειάζονται , συγχώνευση όσων επιτελούν συναφές αντικείμενο, συγκέντρωση των συναρμοδιοτήτων σε ένα υπουργείο, μείωση κόστους σε επίπεδα ιδιωτικού τομέα.

Φόροι (2%-4% του ΑΕΠ): Περιορισμός των φοροαπαλλαγών και κινήτρων. Μείωση των συντελεστών αποσβέσεων, άρση εξαιρέσεων, αυστηροί όροι για το δικαίωμα ενδοομιλικών συναλλαγών και νέοι όροι στην φορολογία κεφαλαίου.

Αναμόρφωση δημόσιας διοίκησης ανάλογα με τα αποτελέσματα της έρευνας που είναι σε εξέλιξη.

Κοινωνικά προγράμματα (1%-2% του ΑΕΠ): Περιορισμός των παροχών προς τα νοικοκυριά με εισόδημα πάνω από το όριο της φτώχειας (καλύτερη στόχευση) και άρση αλληλοκάλυψης.

Μισθολόγιο (2% του ΑΕΠ): Αυστηρότερες προσλήψεις, περιορισμός των συμβάσεων, αύξηση της ημερήσιας απασχόλησης από 7 ώρες σε 8 ώρες που ισχύουν για τον ιδιωτικό τομέα, μείωση των υπερωριών, περιορισμός των επιδομάτων ως ποσοστό του βασικού μισθού των αυξήσεων και προαγωγών.

Συγκράτηση αμυντικών δαπανών (1% του ΑΕΠ): Περιορισμός προμηθειών και μείωση του λειτουργικού κόστους.

Ιεράρχηση εγχωρίων επενδύσεων (χωρίς στόχο): Καλύτερη ιεράρχηση των δημοσίων επενδύσεων με βάση όρων και επίπτωσης στο ΑΕΠ.

Αναμόρφωση υγείας (1% του ΑΕΠ): Εισαγωγή ενός ενιαίου συστήματος υγείας και μεταστροφή της άδηλης σε νόμιμη συμμετοχή στην ιατρική δαπάνη.

Πηγή:www.capital.gr

16 Μαρτίου 2011

Ελληνικό χρέος! Αναδιάρθρωση του και πώληση δημόσιας περιουσίας 50δις;

Ελληνικό χρέος! Αναδιάρθρωση του και πώληση δημόσιας περιουσίας 50δις;
Μετά από ένα χρόνο διαβουλεύσεων, αναλύσεων και μελετών, μετά από τρία μνημόνια και άπειρα μέτρα, μετά από περικοπές, απολύσεις, αυξήσεις στη φορολογία, μεταρρυθμίσεις και άλλα πολλά, οι ειδικοί από το ΔΝΤ την ΕΕ και την ΕΚΤ, επιτέλους, βρήκαν τη λύση για να μειωθεί το ελληνικό χρέος: θα πουληθεί κρατική περιουσία αξίας 50 δις! Πως θα εφαρμοστεί αυτό;
Ελληνικό χρέος
Γιατί όμως μόνο 50 δις; Γιατί όχι 70, 80, 100; Τί θα αλλάξει πράγματι στο ελληνικό χρέος αν πουληθεί κρατική περιουσία αξίας 50 δις ευρώ; Πρόκειται για ένα νούμερο που προέκυψε από εξειδικευμένα μαθηματικά μοντέλα και που εγγυάται ότι θα λυθεί το πρόβλημα του κρατικού χρέους;
Σύμφωνα με το ρολόι κρατικού χρέους του XrimaNews.gr το χρέος στις 12 Φεβρουαρίου του 2011 κυμαίνεται στα 345 δις ευρώ. Αν η Ελλάδα πουλήσει μέχρι το 2015 κρατική περιουσία ύψους 50 δις ευρώ, τότε, σύμφωνα με τους υπολογισμούς από το ρολόι, στις 12 Φεβρουαρίου 2015 το χρέος θα κυμαίνεται στα … 345 δις ευρώ, δηλαδή όσο ακριβώς είναι σήμερα που η Τρόικα προτείνει να πουληθεί κρατική περιουσία ύψους 50 δις ευρώ.
Πηγή XrimaNews.gr

Δεν ξέρουμε αν χρειαστεί να αναδιαρθρώσει η Ελλάδα το χρέος της

Δεν μπορεί να δοθεί ακόμα απάντηση στο αν χρειαστεί να αναδιαρθρώσει η Ελλάδα το χρέος της, δήλωσε ο επικεφαλής του EFSF(European Financial Stability Facility), Klaus Regling, σύμφωνα με αξιωματούχους του γερμανικού κυβερνητικού συνασπισμού που επικαλείται το πρακτορείο Reuters.
Πηγή:www.capital.gr

Πως θα βρούμε αυτά τα 50δις, αν όχι μέσω της εμπορικής ανάπτυξης;

«Αδύνατη οποιαδήποτε άλλη μορφή "αξιοποίησης" της δημόσιας περιουσίας, πέραν της εμπορικής ανάπτυξης»
τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, σε συνάντηση με δημοσιογράφους. Υπογράμμισε πως η Lamda Development, που ήδη διαχειρίζεται ακίνητα – φιλέτα όπως το The Mall Athens, το Golden Hall και η Μαρίνα Φλοίσβου, διαθέτει ποσό ύψους 150 εκατ. ευρώ προς επένδυση.
Ωστόσο "το θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν βοηθάει", σημείωσε. Γι’ αυτό, η εταιρεία συμμετοχών του Ομίλου Λάτση, προσανατολίζεται στην περαιτέρω επέκτασή της στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπου ήδη αναπτύσσει σημαντικές δραστηριότητες.
Πηγή ΕΜΕΑ


Τι λένε κυβερνητικά στελέχη;

Χρηματοοικονομικές μεθόδους για την διαχείρηση του χρέους
Όσον αφορά στις ιδιωτικοποιήσεις ο κ. Βενιζέλος αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Σχετικά με το πρόγραµµα ιδιωτικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ∆ηµοσίου ύψους πενήντα δισ. ευρώ που έχει αναγγείλει η κυβέρνηση είναι εθνική ανάγκη το δηµόσιο χρέος να καταστεί διαχειρίσιµο. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να χρησιμοποιήσουμε όλα τα διαθέσιµα εργαλεία, σε συμφωνία µε τους εταίρους µας και κατά τρόπο αποδεκτό από τη διεθνή αγορά που δυστυχώς έχει το πάνω χέρι και αξιολογείται πάντα, τις πιο πολλές φορές µε σκληρό και κακόπιστο τρόπο… Χρειάζεται αποφασιστικότητα και ευρηµατικότητα. Για παράδειγµα, ο στόχος αυτός µπορεί να προωθηθεί όχι µόνο άµεσα αλλά και έµµεσα µε χρηµατοοικονοµικές µεθόδους, µέσα από τις µετοχές ή τα οµόλογα µιας εταιρείας που θα αναλάβει να διαχειριστεί ένα επιλεγμένο και «καθαρό» τµήµα της δηµόσιας περιουσίας».

Η μετάφραση της παραπάνω πρότασης, κατά τη γνώμη μου, είναι η εξής:
1.       η κυβέρνηση εξετάζει την ίδρυση μίας ανώνυμης εταιρίας διαχείρισης του καλύτερου τμήματος της δημόσιας ελληνικής περιουσίας, το οποίο, έστω ότι περιλαμβάνει ακίνητα. Αφού αποτιμηθεί το ύψος αυτών των ακινήτων θα περάσουν στο ενεργητικό της εταιρίας ως μετοχικό της κεφάλαιο, δηλαδή θα μετοχοποιηθούν.
Παράδειγμα, εάν υπάρχουν ακίνητα ύψους 20 δις ευρώ, το μετοχικό κεφάλαιο θα μπορεί να είναι 2 εκ μετοχές των 1000 ευρώ, όπου κάθε μετοχή θα αντιπροσωπεύει τμήμα κρατικής περιουσίας.
2.      με ένα swap, η κυβέρνηση θα μπορεί να ανταλλάξει μετοχές ύψους 20 δις ευρώ με ομόλογα ύψους 30 ή και 35 δις ευρώ (haircut), με ένα συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης (ΣΜΕ) στο οποίο θα ορίζονται οι όροι ανταλλαγής μετοχοποιημένης κρατικής περιουσίας με ομόλογα τα οποία έχουν στην κατοχή τους οι ιδιώτες επενδυτές ή η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

 Πλεονεκτήματα

·         Η μείωση του χρέους τότε αλλά και η ‘αξιοποίηση’ της δημόσιας περιουσίας θα μπορεί να γίνει μέσα σε πολύ πιο σύντομο χρονικό διάστημα απ’ όσο υπολογίζεται σήμερα, καθώς οι ταχύτητες στη χρηματιστηριακή οικονομία είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές στην πραγματική οικονομία. Αν, δηλαδή, η κυβέρνηση ήθελε να αξιοποίηση τη δημόσια περιουσία μέσω, για παράδειγμα, της εκμίσθωσης των ακινήτων τότε θα χρειαζόταν πολλά χρόνια προκειμένου τα μισθώματα να μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αγορά χρέους.
·         Ένα swap με χρηματιστηριακές αξίες δεν θα περιλάμβανε υψηλό επιτόκιο και υψηλό κόστος, όπως ένα swap μίσθωσης.


3.      Ένας άλλος τρόπος ‘αξιοποίησης’ θα ήταν οι μετοχές να χρησιμοποιηθούν ως ενέχυρο για την έκδοση ομολόγων, τα οποία και πάλι με ένα swap θα μπορούσαν να ανταλλαγούν με ομόλογα που αντιπροσωπεύουν υπάρχον ελληνικό χρέος.

 Πλεονεκτήματα

·         Με αυτόν τον τρόπο η ελληνική κυβέρνηση θα μπορεί να επαναγοράσει παλιό χρέος πετυχαίνοντας ταυτόχρονα και haircut – όπως και στην παραπάνω περίπτωση - δηλαδή αγοράζοντας το χρέος με έκπτωση, η οποία μπορεί να είναι της τάξης του 25-35% δεδομένου.

Οι όροι για όλα τα παραπάνω θα είναι αντικείμενο διαπραγματεύσεων με τους δανειστές.

Τα κράτη συνομιλούν με τους κατόχους παλιού χρέους όταν ξεκινούν διαπραγματεύσεις για την αναδιάρθρωση του. Η διαπραγμάτευση γίνεται κατά κανόνα μέσω ενός ‘διαιτητή’ που στην περίπτωση της Ελλάδας κατά πάσα πιθανότητα θα είναι το ΔΝΤ.
Ο κ.Βενιζέλος αναφέρει ρητά ότι η σταθεροποίηση της κατάστασης θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να μιλήσει με καλύτερους όρους με τους δανειστές – όχι την Τρόικα – αλλά όσους είναι κάτοχοι χρέους  που “δεν έχει περιέλθει ακόμη” σε αυτήν.
Η φράση ‘καλύτεροι όροι’ κατά την εκτίμηση μου αναφέρεται στους όρους της διαπραγμάτευσης της αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, η οποία λογικά θα γίνει μετά το 2013 μέσω του Μόνιμου Μηχανισμού Στήριξης σε μία διαδικασία που στο κόστος της οποίας,  θα συμμετάσχουν και οι δανειστές όπως έχει πει επανειλημμένα η κυρία Μέρκελ. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η Ελλάδα δε θα προχωρήσει αυτοβούλως σε μία αναδιάρθρωση και αυτή δε θα έχει ως αποτέλεσμα μόνο το ‘κούρεμα’ των ελληνικών ομολόγων αλλά θα συνοδεύεται από νέους όρους στους οποίους θα πρέπει να συμφωνήσουν τα αντισυμβαλλόμενα μέρη.
Σε άρθρο μου[1] λίγο μετά την υπογραφή του Μνημονίου είχα υποστηρίξει ότι η Τρόικα δημιούργησε ένα μηχανισμό μεταφοράς τμήματος του χρέους που ήταν ελεύθερο από εμπράγματες ασφάλειες και ενέχυρα από τους δανειστές προς αυτήν, με τη διαφορά ότι το νέο χρέος είναι επιβαρυμένο με εμπράγματες ασφάλειες επί της ελληνικής δημόσιας περιουσίας. Με αυτόν τον τρόπο τμήμα του ‘τοξικού’ χρέους φεύγει από τις τράπεζες και περιέρχεται στην Τρόικα, η οποία, όμως, εξασφαλίζεται από τη δανειακή σύμβαση την οποία έχει υπογράψει με την Ελλάδα.
Ο κ. Βενιζέλος έρχεται 10 μήνες αργότερα να επιβεβαιώσει αυτήν τη διαδικασία, ξεκαθαρίζοντας πως όταν αναφέρεται στους όρους με τους οποίους θα μιλήσουμε με τους δανειστές μας για το χρέος, αναφέρεται σε αυτό που “δεν έχει περιέλθει ακόµα στα χέρια των εταίρων µας στην ευρωζώνη και διεθνών θεσµών, όπως η ΕΚΤ και το ∆ΝΤ.”
Πηγή:XrimaNews.gr



[1] Πάνος Παναγιώτου, χρηματιστηριακός τεχνικός αναλυτής

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ