Φορολογικός σχεδιασμός και έγκαιρη πληροφόρηση στην Διοίκηση των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων σε θέματα Marketing, Οικονομικών Υπηρεσιών, Γραμματειακής υποστήριξης εξ αποστάσεως, Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης. Τηλέφωνο 210-9015539 Λογιστικό γραφείο - NEXUS management consultants - Φοροτεχνικοί Πως το Δημόσιο χάνει τεράστια ποσά εσόδων από το λαθρεμπόριο

15 Οκτωβρίου 2012

Πως το Δημόσιο χάνει τεράστια ποσά εσόδων από το λαθρεμπόριο

Πως το Δημόσιο χάνει τεράστια ποσά εσόδων από το λαθρεμπόριο

Την ώρα που το οικονομικό επιτελείο αγωνίζεται να κλείσει με την τρόικα το επώδυνο πακέτο μέτρων ύψους 13,5 δισ. ευρώ για τη διετία 2013-2014 που φέρνει αιματηρές μειώσεις στις συντάξεις, τους μισθούς και τα επιδόματα αλλά και νέους φόρους, το Δημόσιο χάνει τεράστια ποσά εσόδων από το λαθρεμπόριο. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τη «μαφία» των λαθρεμπόρων και οι κυβερνήσεις όλα αυτά τα χρόνια δεν έχουν κάνει σχεδόν τίποτα για να περιορίσουν το πρόβλημα.

Οι παράνομες εισαγωγές κάθε λογής προϊόντων

Οι παράνομες εισαγωγές κάθε λογής προϊόντων σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν γίνει στις υπηρεσίες και τη διοίκηση του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου της Θεσσαλονίκης, περιλαμβάνουν από απλές λαθραίες εισαγωγές τσιγάρων ή αλκοολούχων ποτών και φθάνουν έως κουζίνες, πλακάκια, καύσιμα κι ολόκληρες νταλίκες με τσιμέντο που διοχετεύονται στην αγορά σχεδόν ανενόχλητα.

Οι «χρυσοφόρες» διαδρομές των λαθραίων καυσίμων

Ελλάδα, Τουρκία, Βουλγαρία, Αλβανία, Σκόπια και Μαυροβούνιο είναι οι διαδρομές που ακολουθεί η «μαφία» του «μαύρου χρυσού» για να κερδίζει εκατομμύρια ευρώ από τις εικονικές εξαγωγές καυσίμων. Τεράστιες ποσότητες καυσίμων αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων εξάγονται εικονικά στις γειτονικές βαλκανικές χώρες σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ για το διασυνοριακό εμπόριο. Χαρακτηριστικό είναι αυτό που συμβαίνει εδώ και χρόνια με τα Σκόπια, όπου η Ελλάδα δηλώνει ότι εξάγει πολλαπλάσιες ποσότητες από αυτές που δηλώνουν ότι εισάγουν εκείνα από εμάς.


Τους τρόπους διασυνοριακού λαθρεμπορίου με τις εικονικές εξαγωγές καυσίμων περιγράφει χαρακτηριστικά σε μελέτη του ο καθηγητής Δημ. Μαρδάς

  1. Ο Έλληνας οδηγός του βυτιοφόρου βενζινών δηλώνει το προς εξαγωγή ποσό στα σύνορα και κατόπιν αντί να βρεθεί στα απέναντι φυλάκια της γειτονικής χώρας, κάνει μια στροφή και επιστρέφει στη βάση του στην Ελλάδα με ένα φορτίο που δήθεν εξήχθηκε.
  2. Ένα απλό επιβατικό αυτοκίνητο σταματά στα σύνορα, σφραγίζει τα τιμολόγια του εικονικού φορτίου των καυσίμων που δήθεν εξάγονται και ο οδηγός επιστρέφει στο σπίτι του.
  3. Το βυτιοφόρο δηλώνει στα ελληνικά σύνορα την αξία των καυσίμων προς εξαγωγή που αντιστοιχούν σε ένα πλήρες φορτίο, ενώ μεταφέρει τη μισή ποσότητα, η οποία δηλώνεται ακολούθως στο απέναντι φυλάκιο.
  4. Το βυτιοφόρο δηλώνει την αξία των καυσίμων προς εξαγωγή που πράγματι φέρει και κατόπιν ο οδηγός κατευθύνεται στο γειτονικό τελωνείο. Ενδιάμεσα το βυτιοφόρο εξαφανίζεται.
  5. Μεταφορές transit. Μια μεταφορά transit καυσίμων προς το Μαυροβούνιο δηλώνεται στην Ελλάδα ως «εξαγωγή», ενώ στη ΠΓΔΜ δηλώνεται ως «transit» και όχι ως εισαγωγή.


Το «παράνομο» βουλγάρικο ψωμί και... τσιμέντο α λα τουρκα

Καταγγελίες υπάρχουν, ακόμη, για φορτηγά που μεταφέρουν ψωμιά από τη Βουλγαρία, τα οποία διατίθενται χωρίς παραστατικά σε κατοίκους των χωριών της ελληνικής μεθορίου στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και για νταλίκες γεμάτες με πλακάκια, που πηγαίνουν στους χώρους ανέγερσης οικοδομών και τα αποθέτουν εκεί για να χρησιμοποιηθούν στις κατοικίες. Ιδιαιτέρως εκτεταμένη, ωστόσο, είναι και η διακίνηση του εισαγόμενου τσιμέντου, κατά παράβαση της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας.

Α) Τσιμέντο σε σακιά βουλγαρικής και τουρκικής προέλευσης του οποίου η σήμανση (επί της συσκευασίας) είναι στη βουλγαρική και την τουρκική γλώσσα αντίστοιχα, κατά παράβαση της νομοθεσίας που επιβάλλει την καταχώριση στη συσκευασία στην ελληνική γλώσσα, της ημερομηνίας παραγωγής, των προβλεπόμενων επισημάνσεων για τα επίπεδα του περιεχομένου χρωμίου VI, καθώς και των ενδείξεων ειδικών κινδύνων και οδηγιών ασφαλούς χρήσης.

Β) Χύδην τσιμέντο τουρκικής προέλευσης, το οποίο εισέρχεται στη χώρα μέσω Βουλγαρίας, χωρίς να γίνεται έλεγχος της προέλευσής τους, κατά παράβαση του ισχύοντος πλαισίου, βάσει του οποίου η διακίνηση στην ελληνική επικράτεια χύδην τσιμέντου ή σε μεγασάκκους που παράγεται σε τρίτες χώρες, μη μέλη της Ε. Ε., γίνεται μέσω εγκατεστημένων στην Ελλάδα κέντρων διανομής τσιμέντου, τα οποία, μεταξύ άλλων, οφείλουν να είναι εφοδιασμένα με βεβαίωση συμμόρφωσης που χορηγείται από την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Ανάπτυξης.
Η ανεξέλεγκτη διοχέτευσή τους στην ελληνική αγορά, εκτός από την απώλεια σημαντικών οικονομικών εσόδων για το κράτος, ελλοχεύει και ιδιαίτερα σοβαρούς κινδύνους για την ποιότητα και την ασφάλεια των κατασκευών σε δημόσια και ιδιωτικά έργα.

Ελληνοτουρκικά σύνορα

Απώλειες πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ «μετράει» το ελληνικό δημόσιο από τα φορτία που εισέρχονται από τα ελληνοτουρκικά σύνορα για να κατευθυνθούν τράνζιτ προς τη Βουλγαρία ή άλλες χώρες, τα οποία ωστόσο δεν φτάνουν ποτέ εκεί. «Τα φορτία ξεκινούν ίσως για τα σύνορα, αλλά τελικά γυρίζουν πίσω και πωλούνται στην Ελλάδα. Κάθε χρόνο χάνονται με τον τρόπο αυτό περίπου 6 δισ. ευρώ γιατί δεν καταβάλλονται δασμοί και ΦΠΑ.
Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, όλα τα φορτία που εισάγονται από την Τουρκία και φεύγουν τράνζιτ για τη Βουλγαρία ή άλλες χώρες δεν καταβάλλουν ΦΠΑ και δασμούς στην Ελλάδα. Αυτό γίνεται όταν φτάσουν στη χώρα - προορισμό. Αντιθέτως, τα φορτία που προορίζονται για την Ελλάδα πληρώνουν κανονικά δασμούς και φόρους. Δυστυχώς, όμως, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των φορτίων εμφανίζεται ψευδώς ως τράνζιτ π.χ. προς Βουλγαρία για να μην πληρώνονται οι φόροι και οι δασμοί», τονίζει ανώτατο στέλεχος του ΣΔΟΕ.
Το ίδιο στέλεχος επισημαίνει πως από τα χιλιάδες φορτία που εισάγονται γενικότερα από τα ελληνοτουρκικά σύνορα κανονικά εκτελωνίζεται περίπου το 1/3. Ένα μεγάλο ποσοστό από τα υπόλοιπα εμφανίζεται ως τράνζιτ εξαγωγές προς Βουλγαρία ή άλλες χώρες, οι οποίες όμως ποτέ δεν γίνονται, αφού τα εμπορεύματα επιστρέφουν και πωλούνται στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα οι επιτήδειοι να καρπώνονται το ΦΠΑ και τους δασμούς.
3.000 φορτία καθε μήνα
Συνεχίζοντας, το ίδιο στέλεχος του ΣΔΟΕ επισημαίνει πως κάθε μήνα περνάνε από την Τουρκία στην Ελλάδα περίπου 3.000 φορτία με την αξία των εμπορευμάτων να υπολογίζεται περίπου στα 6 δισ. ευρώ. Τα περισσότερα από τα εμπορεύματα που μεταφέρονται στη χώρα μας είναι λαθραία. Το κόλπο που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι για να γλιτώνουν φόρους και δασμούς είναι απλό. Δηλώνουν στα συνοδευτικά έγγραφα ότι το φορτίο περιέχει εμπορεύματα χαμηλής δασμολογικής αξίας για παράδειγμα (εσώρουχα ή ανταλλακτικά κινητών τηλεφώνων). Στην πραγματικότητα όμως περιέχει εμπορεύματα μεγάλης δασμολογικής αξίας όπως πανάκριβα χειροποίητα χαλιά, δερμάτινα είδη κ.ά. Με το κόλπο αυτό, τα κυκλώματα όχι μόνο καρπώνονται τη διαφορά της δασμολογικής αξίας, αλλά κερδίζουν πολλαπλάσια διοχετεύοντας τα πανάκριβα εμπορεύματα στην ελληνική αγορά.
Η περίπτωση της Τουρκίας
Στην περίπτωση της Τουρκίας παρατηρείται η εξής εικόνα: Ενώ κατά τα έτη 2000-2006 οι εξαγωγές που δήλωσε η Ελλάδα ήταν περίπου διπλάσιες από τις ποσότητες που δήλωσε εκείνη ότι εισήγαγε από τη χώρα μας, από το 2007 και μετά παρατηρείται το αντίστροφο φαινόμενο. Συγκεκριμένα το 2010 δηλώσαμε ότι είχαμε εξάγει στην Τουρκία 116 εκατ. δολάρια σε βενζίνες, όταν οι τουρκικές Αρχές δηλώσαν ότι εισήγαγαν από εμάς 573 εκατ. δολάρια βενζίνες! Το πιθανότερο, σύμφωνα με την έρευνα, είναι ότι ο Έλληνας επιχειρηματίας δηλώνει στα δικά μας σύνορα ότι εξάγει με τα βυτιοφόρα του έναν άλλο τύπο καυσίμου από αυτό που πραγματικά μεταφέρει (π.χ. τολουόλη αντί για βενζίνη).
www.imerisia.g

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια, ερωτήσεις ή παρατηρήσεις εδώ :

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ