Φορολογικός σχεδιασμός και έγκαιρη πληροφόρηση στην Διοίκηση των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων σε θέματα Marketing, Οικονομικών Υπηρεσιών, Γραμματειακής υποστήριξης εξ αποστάσεως, Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης. Τηλέφωνο 210-9015539 Λογιστικό γραφείο - NEXUS management consultants - Φοροτεχνικοί Η συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα για το φορολογικό

7 Δεκεμβρίου 2012

Η συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα για το φορολογικό

Η συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα για το φορολογικό

stournaras bilderberg yannis stournaras bio stournaras ypourgos yannis stournaras publications yannis stournaras goldman yannis stournaras wiki yiannis stournaras wiki stournaras wiki

Σχετικά με το φορολογικό νομοσχέδιο:


Τις προτάσεις μας για το μίνι φορολογικό – διότι για τη μεγάλη φορολογική μεταρρύθμιση έχουμε χρόνο μέχρι τον Ιούνιο και θα πρέπει να γίνει μεγάλος διάλογος– το οποίο απαιτείται για να πετύχουμε τους δημοσιονομικούς στόχους, τις είχαμε δώσει στα κόμματα πριν από το πολυνομοσχέδιο και είμαστε έτοιμοι. Μην ξεχνάτε ότι η Ελλάδα πήγε στο Eurogroup έτοιμη, οι εταίροι μας δεν ήταν έτοιμοι. Άρα είμαστε μέσα στο χρονοδιαγράμματα. Το μίνι φορολογικό θα πρέπει να κατατεθεί μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου στη Βουλή ως προαπαιτούμενο για την επόμενη δόση.

Ψηφίσαμε και συμφωνήσαμε με την τρόικα και τους εταίρους μας στο Eurogoup ότι η Ελλάδα το 2013 και το 2014 συνολικά να εξοικονομήσει 13,5 δισ. ευρώ., περίπου 10,5 δισ. από δαπάνες και περίπου 3 δισ. από έσοδα. Άρα πρέπει να έχουμε έσοδα. Η τρόικα δεν δέχεται το επιχείρημα ότι υπάρχει μεγάλη φοροδιαφυγή, άρα με προσπάθειες θα παταχθεί και έτσι θα έχουμε έσοδα. Μας λένε «κάντε το, και αν η φοροδιαφυγή αποφέρει, τότε από του χρόνου μιλάμε για μείωση απαιτήσεων». Επομένως, καταθέσαμε φορολογικές προτάσεις.  

Ένα κομμάτι είναι μια μίνι φορολογική μεταρρύθμιση που αποβλέπει να απλοποιήσει την κλίμακα, να βάλει μέσα στο φορολογικό «δίχτυ» ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες από το 2015, καθώς και να αυξήσει φόρους στις καταθέσεις, να αυξήσει φόρους στα τσιγάρα, να μειώσει την επιστροφή ΦΠΑ στους αγρότες. Όλα αυτά μας κάνουν περίπου 3 δισ. ευρώ. Είτε μας αρέσει, είτε όχι – εμένα δεν μου αρέσει – πρέπει να φέρουμε νέα έσοδα.

Η μεγάλη πλειοψηφία των μέτρων που παίρνουμε είναι μέτρα περιορισμού δαπανών, δηλ. πάνω από τα 2/3 είναι δαπάνες και το 1/3 είναι φόροι.

Δυστυχώς η οικονομία βρίσκεται σε έναν δημοσιονομικό γκρεμό, σε μια τεράστια κρίση χρέους. Όταν φορολογούνται όλοι οι Ευρωπαίοι για να σώσουν την Ελλάδα, πρέπει και εμείς να φέρουμε ένα μέρος αυτού του βάρους.

Σχετικά με το συντελεστή 45% και την μείωση των 1950 €


Ποτέ στην ουσία δεν υπήρχε φορολογικός συντελεστής 45%. Η πρόταση που κάναμε στην τρόικα εμείς για να απλοποιήσουμε το φορολογικό σύστημα - το οποίο θυμίζω ότι μέχρι τώρα έχει 8 συντελεστές και είναι πολύπλοκο – είναι μια νέα κλίμακα με τρεις συντελεστές. Από μηδέν έως 25 χιλ. ευρώ 21%, από 25 χιλ. έως 48 χιλ. ευρώ 36% και 48 χιλ. ευρώ και πάνω 45%. Αυτή είναι η πρόταση που δώσαμε και στα κόμματα.

Τη δώσαμε στην τρόικα, είπε «ναι», όμως από αριθμητικές ασκήσεις που κάναμε έβγαινε ότι ο οριακός φορολογικός συντελεστής σε ορισμένα εισοδηματικά κλιμάκια ήταν πάρα πολύ υψηλός. Αντιπρότεινε, λοιπόν, μια κλίμακα ισοδύναμη με αυτή, αλλά με διαφορετικό τρόπο.

Εκεί, λοιπόν, εμφανιζόταν φορολογικός συντελεστής 45% από τις 26 χιλ. ευρώ.

Παράλληλα όμως – αυτό δεν το πρόσεξαν όσοι το διέρρευσαν στον τύπο- με έκπτωση φόρου, μείωση φόρου για όλους (από μηδέν ευρώ έως 500 χιλ. ευρώ) μείωση που ήταν 1.950 ευρώ.


Οι δύο κλίμακες είναι ακριβώς ισοδύναμες. Δεν καταλαβαίνω, λοιπόν, αυτούς που λένε ότι «δεν δέχομαι το ένα, αλλά δέχομαι το άλλο». Ήταν είτε υποκρισία, είτε αβλεψία, είτε έλλειψη νηφαλιότητας, είτε έλλειψη ορθολογισμού.

Εμείς θα το εξηγούσαμε όταν το καταθέταμε. Αυτό το δώσαμε στα κόμματα, τους το εξηγήσαμε την περασμένη Παρασκευή, πριν φύγω για τις Βρυξέλλες. Είπαμε ότι ισχύει η κλίμακα που δώσαμε εμείς, απλώς το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας επισήμανε ορισμένα τεχνικά προβλήματα και αντιπρότεινε αυτό. Είναι ισοδύναμες κλίμακες. Οι διαφορές των δύο είναι της τάξης των 10 και 20 ευρώ σε κάθε εισοδηματικό κλιμάκιο, πάρα πολύ μικρές διαφορές δηλαδή. Άρα δεν υπάρχει φορολογικός συντελεστής 45%. Πρέπει αυτό να το δει κανείς μαζί με τη μεγάλη έκπτωση φόρου, 1.950 ευρώ για όλους. Αυτή η κλίματα ευνοεί τα χαμηλά εισοδηματικό στρώματα, σε σχέση με τα υψηλότερα. Ελπίζω αυτό να είναι δεκτό.

Όλοι βάζουν κόκκινές γραμμές εδώ. Εγώ έχω να ισορροπήσω μεταξύ τριών παραγόντων.
  • Πρώτον, με σεβασμό στο ότι είναι μια τρικομματική κυβέρνηση, άρα όλοι έχουν άποψη, ο Πρωθυπουργός βεβαίως πρώτος, αλλά και οι άλλοι δύο αρχηγοί των κομμάτων και τα επιτελεία τους, τους οποίους κάθομαι και ακούω με νηφαλιότητα και προσοχή. 
  • Δεύτερον, την τρόικα που είναι οι δανειστές μας και έχουν τις απαιτήσει τους, προκειμένου να εκταμιεύσουν.
  • Τρίτον, τη συνείδησή μου και τον όρκο που έχω δώσει ως Υπουργός Οικονομικών, ως μέλος μιας κυβέρνησης που πρέπει να πετύχει.

Δεν είναι πολύ εύκολο καθήκον αυτό. Πιστεύω ότι μέχρι τώρα, εκ του αποτελέσματος, φαίνεται ότι το έχουμε πετύχει. Θα συνεχίσουμε να βαδίζουμε προς το δρόμο αυτό.

Σχετικά με αυτό που λέτε ότι τα κόμματα βάζουν κόκκινες γραμμές, στην προηγούμενη συνάντηση της Παρασκευής, όταν μου είπαν ότι «δεν μας αρέσει αυτό» και ρώτησα τι θέλουν, το ένα κόμμα πρότεινε να μπει ένας φόρος επιτηδεύματος 2.000 ευρώ στους ελεύθερους επαγγελματίες. Ρώτησα «Από το καφενείο του χωρίου έως το χωριό στο Κολωνάκι;», δεν πήρα απάντηση. Άλλο κόμμα είπε να πάνε όλα τα εισοδήματα στην κλίμακα. Ρώτησα «Και ο φόροι των καταθέσεων; Και τα αγροτικά εισοδήματα; », το σκέφτηκαν. Το τρίτο κόμμα είπε να γίνονται εκπτώσεις φόρου στους νέους επαγγελματίες, να μην ξεκινήσουν από «τόσο». Τους είπα ότι «αυτό κοστίζει περίπου 200 εκ. ευρώ. Τα έχουμε;».

Σε αυτές τις προτάσεις εγώ αναγκάζομαι να βρω λύσεις, διότι αυτό που πρέπει να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού είναι τη νέα αξιοπιστία που έχουμε πετύχει. Μην ξεχνάτε ότι όταν πήγα στο Eurogroup τον Ιούλιο με κοιτούσαν όλοι με καχυποψία. «Πάλι ένα καινούριος Υπουργός Οικονομικών, πάλι θα μας πει δεν γίνεται το ένα, δεν γίνεται το άλλο». Στο μεταξύ από τα προαπαιτούμενα που είχαμε ήδη ψηφίσει, είχαμε κάνει μόνο το 20%, άρα υπήρχε μια πολύ μεγάλη καχυποψία.

Στους τέσσερις μήνες που μεσολάβησαν και μετά από πάρα πολύ σκληρή δουλειά και σκληρή διαπραγμάτευση, πετύχαμε όλους τους στόχους που είχαμε θέσει στο τραπέζι.

Η Ελλάδα πέτυχε να υλοποιήσει όλα τα προαπαιτούμενα, και φτάσαμε στο σημείο να λαμβάνουμε συγχαρητήρια όχι μόνο από τους φίλους, αλλά και από τους υπουργούς που παραδοσιακά είχαν μια εχθρική στάση απέναντί μας.

Αυτό εγώ θα το διαφυλάξω ως κόρη οφθαλμού. Δεν πρόκειται να είμαι αυτός ο οποίος στο Eurogroup θα βγάζει τα κάστανα από τη φωτιά ή το φίδι από την τρύπα και στην Ελλάδα θα κάνει άλλα από ό,τι υπόσχεται εκεί. Όχι εγώ.

Σχετικά με την φορολόγιση των ελευθέρων επαγγελματιών με μπλοκάκι σε ένα πελάτη


Μέρος του μίνι φορολογικού νομοσχεδίου προβλέπει ότι και οι ελεύθεροι επαγγελματίες - με εξαίρεση αυτούς που δουλεύουν σε έναν εργοδότη με μπλοκάκι, που θα συνεχίσουν να φορολογούνται ως μισθωτοί- θα φορολογούνται ως επιχειρηματίες. Δηλαδή θα έχουν βιβλία, θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ, τα πρώτα 50 χιλ. ευρώ με 26%, τα υπόλοιπα με μεγαλύτερο συντελεστή.

(Ερώτηση εάν αυτό αρκεί για να πιαστούν και αυτοί που δεν κόβουν απόδειξη). Από μόνο του το φορολογικό σύστημα όχι, μόνο από την κλίμακα όχι. Θα πρέπει παράλληλα να δουλέψουν καλά τα τεκμήρια, οι έλεγχοι.

Κοιτάζουμε και το σύστημα Δικαιοσύνης. Διερευνούμε, με το Υπουργείο Δικαιοσύνης, στις περιπτώσεις μεγάλης φοροδιαφυγής που τιμωρούνται, η τιμωρία αυτή να μην έχει ανασταλτικό χαρακτήρα. Στην Αμερική αν συλληφθεί κάποιος για φοροδιαφυγή είτε πληρώνει αμέσως, είτε πηγαίνει φυλακή. Στην Ελλάδα οι ποινές αυτές έχουν μεγάλη αναστολή. Γι αυτό και πολλοί λίγοι πληρώνουν. Αυτό θα αλλάξει τώρα. Θα είναι, νομίζω, το σημαντικότερο κίνητρο κατά της φοροδιαφυγής. Και όχι μόνο, θα κάνουμε και πολλά άλλα για τη φοροδιαφυγή, αυτό όμως θα είναι το νούμερο ένα.



Σχετικά με το επίδομα τέκνων:


Με την πρόταση αυτή, προσπαθούμε να προσαρμόσουμε το φορολογικό σύστημα σε αυτό που κάνουν οι πιο «προχωρημένες» χώρες, που κάνουν κοινωνική πολιτική βάσει στόχων. Στην Ελλάδα υπάρχει μια μεγάλη σπατάλη στην κοινωνική πολιτική. Δίνουμε παραπάνω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης και η φτώχεια δεν μειώνεται. Έχει παραμείνει στα επίπεδα που ήταν εδώ και 10 χρόνια, ενώ ως ποσοστό στο ΑΕΠ οι κοινωνικές δαπάνες έχουν ανέβει πάνω από το 23-24%. Ο τρόπος που κάναμε πολιτική για τα παιδιά ήταν ανορθολογικός.
H-synenteyjh-toy-upourgou-oikonomikvn-Giannh-Stournara-gia-to-forologiko

Λέμε τώρα ότι θα την κάνουμε με στοχευμένα επιδόματα σε οικογένεια που πραγματικά έχουν ανάγκη. Το 70% των φτωχών οικογενειών που έχουν ανάγκη, είναι οικογένειες με ένα ή δύο παιδιά. Αυτούς είτε το αφορολόγητο για τα παιδιά δεν τους έπιανε διότι είχαν εισόδημα κάτω από το αφορολόγητο ή δεν έπαιρναν καθόλου επίδομα. Αυτό προσπαθούμε να το διορθώσουμε, βάζουμε εισοδηματικό κριτήριο.


Υπέγραψα μαζί με τον κ. Βρούτση μια απόφαση που λέει πώς θα γίνεται αυτό, μέσω του ΟΓΑ, όπου κάθε τρεις μήνες θα μπαίνει σε τραπεζικό λογαριασμό και θα ελέγχεται το εισόδημα του φορολογούμενου με βάση τη φορολογική του δήλωση. Πράγματι άνθρωποι με τρία παιδιά, που έχουν όμως ένα Α εισόδημα και πάνω, θα παίρνουν πολύ λιγότερα από ό,τι έπαιρναν με το παλιό σύστημα.

Ποιος είπε όμως ότι το παλιό σύστημα ήταν σωστό;
Οι τρίτεκνοι για παράδειγμα πήραν επιχορήγηση τη δεκαετία του 2000 χωρίς κριτήρια. Είναι γνωστό το παράδειγμα της γνωστής τηλεπαρουσιάστριας που – προς τιμήν της – βγήκε και είπε ότι θεωρεί σκάνδαλο να παίρνει επιδόματα παιδιών με τα εισοδήματα που έχει. Αυτό προσπαθούμε να σταματήσουμε και να επικεντρώσουμε την προσοχή μας σε οικογένειες που πραγματικά έχουν ανάγκη.

Προσπαθούμε να διορθώσουμε τις όποιες αδικίες.

Πράγματι, ο Πρωθυπουργός με ενημέρωσε ότι υπάρχουν αντιδράσεις από τα κόμματα. Ήδη μόλις έφτασα, ήρθα σε επαφή με την τρόικα, είπα ότι προσπαθούμε να βρούμε ισοδύναμα για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε το επίδομα που δίνουμε για το τρίτο, το τέταρτο και το πέμπτο παιδί. Όμως πρέπει να βρούμε ισοδύναμα. Ο δημοσιονομικός στόχος δεν αλλάζει, εάν θέλουμε να είμαστε αξιόπιστοι.



Ερώτηση για το εάν έχει εξαντληθεί το περιθώριο φορολόγησης των πραγματικά πλούσιων:


Δεν το έχουμε εξαντλήσει καθόλου. Ήδη τώρα που έχουμε νέα εργαλεία, που δεν υπάρχει τραπεζικό απόρρητο για τις φορολογικές αρχές, μπορούμε και διερευνούμε αυτή την περίφημη λίστα των 54 χιλιάδων, που έβγαλαν τα χρήματά τους στο εξωτερικό κατά της διάρκεια της κρίσης. Ήδη έχουν φύγει τα πρώτα σημειώματα προς αυτούς που τα εισοδήματα που έχουν μεταφέρει στο εξωτερικό δεν αντανακλώνται στις φορολογικές δηλώσεις που έχουν κάνει. Αυτοί έχουν λάβει σημειώματα είτε να έρθουν να εξηγήσουν γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά- πούλησαν περιουσιακό στοιχείο;- είτε να πληρώσουν. Άρα, λοιπόν, δεν το έχουμε εξαντλήσει, και αυτό για μένα είναι μια πολύ μεγάλη πρόκληση.

Έχει γίνει outsourcing σε αρκετά μεγάλο βαθμό σε ελεγκτικές εταιρίες. Επίσης με τη συγχώνευση των ΔΟΥ που κάνουμε τώρα υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός υπάλληλων που θα διοχετευτεί σε ελεγκτικό έργο. Προσπαθούμε. Δεν λέω ότι είναι τα πράγματα ιδανικά, ούτε μέχρι τώρα είχαμε την καλύτερη δυνατή συνεργασία με πολλές υπηρεσίες της «Καραγιώργη Σερβίας».

Πάντως προσπαθούμε. Πράγματι πάσχουμε στη φορολογική διοίκηση, το αναγνωρίζουν όλοι αυτό. Ένα από τα σημαντικά μέτρα είναι η προκήρυξη που κάναμε για τη θέση ενός ανεξάρτητου Γενικού Γραμματέα Εσόδων. Θα δώσουμε, όπως δώσαμε στον εκάστοτε Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος ανεξαρτησία, και στον ΓΓ Εσόδων, ο οποίος έξω από πολιτικά ή κομματικά κριτήρια θα εφαρμόζει το νόμο. Δεχόμαστε ήδη βιογραφικά.

Αυτή η κυβέρνηση έχει κάνει πολύ μεγάλο έργο τους τελευταίους μήνες. Έχουμε κριθεί από τους αυστηρότερους κριτές, όπως ήταν ο κ. Σόιμπλε, που τον Ιούλιο που τον επισκέφθηκα μου έδωσε μία λίστα με το τι δεν έχουμε κάνει και προχθές μου έδωσε συγχαρητήρια, διότι μέσα σε λίγους μήνες τα έχουμε κάνει όλα.

Προσπαθήσαμε, διαπραγματευτήκαμε, αλλά η τρόικα δεν δέχθηκε τη μείωση του φόρου. Κερδίσαμε όμως κάτι άλλο. Είπαμε ότι από τη στιγμή που θα πετύχουμε το στόχο και ίσως πάμε καλύτερα από το στόχο – πιστεύω ότι το 2013 θα πάμε καλύτερα, η τρόικα μας έχει βάλει στόχο για μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα, εμείς στον προϋπολογισμό έχουμε βάλει θετικό -μπορούμε τότε να ζητήσουμε είτε περισσότερες δαπάνες κοινωνικής πολιτικής, να πάει ένα κομμάτι 70% να πάει σε δαπάνες κοινωνικής πολιτικής , είτε σε μείωση φορολογίας. Όταν φτάσουμε σε αυτό το ευχάριστο σημείο, τότε θα πρέπει μόνοι μας να διαβουλευτούμε για να δούμε τι κοινωνικό ή πολιτικό κριτήριο θα επιλέξουμε να χαλαρώσουμε.

Με τρομάζει και πολύ (το ενδεχόμενο ότι ένα κομμάτι κόσμου δεν είναι σίγουρο ότι θα έχει να πληρώσει φόρους από το Γενάρη και μετά). Θεωρώ όμως ότι από τη στιγμή που θα πάρουμε τη δόση η οικονομία θα αρχίσει να ανακάμπτει , διότι θα φύγει η δραχμική αβεβαιότητα.

Αυτό το τεράστιο παραγωγικό κενό που έχουμε σήμερα θα συρρικνώνεται σιγά σιγά. Έχουμε μια παραγωγική δυναμικότητα, τεράστια ανεργία, αργούν κεφάλαια, υπάρχει ένα παραγωγικό κενό. Το κλείσιμο αυτού του παραγωγικού κενού πιστεύω ότι θα δημιουργήσει την έκπληξη στους ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης. Άρα θα υπάρξει ελπίδα, προοπτική για το μέλλον.

Αυτό που κάνουμε τώρα δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια «γέφυρα» για τα παιδιά μας. Μην το ξεχνάτε αυτό. Είναι δυσάρεστα αυτά που κάνουμε τώρα, αλλά είναι μια επένδυση της δικής μας γενιάς για τις επόμενες γενιές, διότι σφάλαμε τα προηγούμενα 10 χρόνια.

Φερθήκαμε με τρόπο μη υπεύθυνο, με τρόπο που δεν συνάδει με μια χώρα που ανήκει σε μια νομισματική ένωση. Αυξήσαμε το μέσο μισθό 100%, όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη αυξήθηκε 50%. Αυξήσαμε τη μέση σύνταξη 80%. Προσλάβαμε παραπάνω 100 χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους. Όλοι φταίμε. Και εγώ φταίω. Κάναμε λάθη. Αυτά τα λάθη όμως η δική μας η γενιά πρέπει να τα διορθώσει για να μην τα φορτώσουμε στις επόμενες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια, ερωτήσεις ή παρατηρήσεις εδώ :

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ