Φορολογικός σχεδιασμός και έγκαιρη πληροφόρηση στην Διοίκηση των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων σε θέματα Marketing, Οικονομικών Υπηρεσιών, Γραμματειακής υποστήριξης εξ αποστάσεως, Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης. Τηλέφωνο 210-9015539 Λογιστικό γραφείο - NEXUS management consultants - Φοροτεχνικοί 11 Μαρτίου

14 Μαρτίου 2012

Nέα μέτρα ύψους 11,7 δισ. ευρώ ή 5,6% του ΑΕΠ. Περιορισμός δαπανών με διαρθρωτικό τρόπο: απολύσεις στο Δημόσιο!

Nέα μέτρα ύψους 11,7 δισ. ευρώ ή 5,6% του ΑΕΠ. Περιορισμός δαπανών με διαρθρωτικό τρόπο: απολύσεις στο Δημόσιο!

Nέα μέτρα ύψους 11,7 δισ. ευρώ ή 5,6% του ΑΕΠ, θα πρέπει να λάβει η νέα κυβέρνηση έως τον Ιούνιο για το 2013 και το 2014. Επίσης,  η επισήμανση της Κομισιόν, για περιορισμό των δαπανών με διαρθρωτικό τρόπο, σηματοδοτεί απολύσεις στο Δημόσιο!

Το βάρος θα πρέπει να πέσει πλέον στον περιορισμό των δαπανών με διαρθρωτικό τρόπο και μόνο τυχαία δεν είναι η αναφορά της Κομισιόν σε απολύσεις στο Δημόσιο!
Μέχρι τα τέλη Μαΐου θα πρέπει η κυβέρνηση να έχει έτοιμα νέα μέτρα ύψους 11,7 δισ. ευρώ (5,6% του ΑΕΠ)

        • για τα έτη 2013 (7,6 δισ. ευρώ) και
        • 2014 (περίπου 4,1 δισ. ευρώ),

τα οποία θα εγκριθούν από την τρόικα τον Ιούνιο κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμηνιαίου ελέγχου για την εφαρμογή του νέου προγράμματος.

Δίνει ελπίδες διεξόδου από την κρίση, επισήμανση της Κομισιόν 

Aδιάκοπη καταβολή της διεθνούς οικονομικής βοήθειας.

Δίνει ελπίδες διεξόδου από την κρίση, επισήμανση της Κομισιόν που μιλά για αδιάκοπη καταβολή της διεθνούς οικονομικής βοήθειας, εφόσον εφαρμόζονται οι πολιτικές του προγράμματος. Στην έκθεση της Κομισιόν περιλαμβάνεται και αναλυτικός πίνακας με τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας και τον τρόπο κάλυψής τους:


  • Έως το τέλος του 2014 οι υποχρεώσεις της Ελλάδας ανέρχονται σε 164,5 δισ. ευρώ. Αντίστοιχο είναι και το ποσό που θα έχει στη διάθεσή της η Ελλάδα από τον επίσημο τομέα, με το ΔΝΤ να διαθέτει κάθε τρίμηνο 1,65 δισ. ευρώ (συνολικά 19,8 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2014) και την Ευρωζώνη να καλύπτει τα υπόλοιπα 144,7 δισ. ευρώ.
  • Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ θα διαθέσει συνολικά 28 δισ. ευρώ, καθώς τα υπόλοιπα 8,2 δισ. ευρώ θα τα δανείσει στην Ελλάδα το 2015. 
  • Πάντως, η Κομισιόν επισημαίνει ότι εάν η Ελλάδα δεν βγει στις αγορές στο τέλος του 2014, τότε θα είναι απαραίτητη νέα οικονομική στήριξη από τον επίσημο τομέα.
  • Στα κεφάλαια αυτά περιλαμβάνονται και εκείνα για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου. Η αποπληρωμή θα ξεκινήσει από το τρίτο τρίμηνο του 2012 και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2013, ενώ υπάρχουν και κριτήρια για το πώς θα γίνουν (το υπουργείο εξέδωσε σχετική εγκύκλιο χθες).


Στις πολιτικές του προγράμματος περιλαμβάνονται


1. Νέες μειώσεις στις συντάξεις.

2. Περικοπές κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων.

3. Περαιτέρω μείωση των αμυντικών δαπανών.

4. Νέες περικοπές σε δαπάνες φαρμάκων και νοσοκομείων.

5. Πλήρης αναδιάρθρωση της κεντρικής και τοπικής αυτοδιοίκησης.

Επιτακτική θεωρείται η ανάγκη για απελευθέρωση των αγορών προϊόντων - υπηρεσιών, με απώτερο στόχο να πέσουν οι τιμές.
Αλλωστε, για φέτος και του χρόνου εκτιμάται ότι θα σημειωθεί αποπληθωρισμός. 

Μάλιστα, η Κομισιόν κάνει λόγο για πάταξη της γραφειοκρατίας και ανάγκη εναντίωσης από πλευράς κυβέρνησης στα κατεστημένα συμφέροντα και τα «ταμπού» της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.

Παράλληλα, επισημαίνει και την ανάγκη περιορισμού της φοροδιαφυγής και της ενίσχυσης του φοροελεγκτικού μηχανισμού, ενώ αναφέρει ότι πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Στο σκέλος των αποκρατικοποιήσεων, η Κομισιόν αναφέρει ότι στόχος είναι να εισπραχθούν 45 δισ. έως το 2020. Το ΔΝΤ θα αναφέρει στην έκθεσή του ότι τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις θα ανέλθουν στα 50 δισ. ευρώ, αλλά το 2022.

Επιστροφή στην ανάπτυξη το 2014

Στο 17,9% θα ανέλθει φέτος η ανεργία, η οποία θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα το 2013 (17,8%), για να αποκλιμακωθεί ελαφρώς το 2014 (16,7%), σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν.

Στην έκθεση περιλαμβάνεται η αισιόδοξη πρόβλεψη για ύφεση 4,7% φέτος και μηδενικό ρυθμό ανάπτυξης του χρόνου και θετικό ρυθμό 2,5% το 2014.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το 2014 βλέπει επιστροφή στην ανάπτυξη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, που θα εγκρίνει σήμερα το νέο τετραετές πρόγραμμά του για την Ελλάδα.news.kathimerini.gr

ΤΡ. EFG EUROBANK ERGASIAS ΑΕ. απάντηση στην ALPHA BANK.

ΤΡ. EFG EUROBANK ERGASIAS ΑΕ. απάντηση στην ALPHA BANK.

ΤΡ. EFG EUROBANK ERGASIAS ΑΕ.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Αθήνα, 14 Μαρτίου 2012




ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



Σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία για τη Χώρα και μετά την επιτυχημένη προσπάθεια αναδιάρθρωσης του δημόσιου χρέους, το τραπεζικό σύστημα οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να ανταποκριθεί στις ευθύνες του έναντι της Οικονομίας, των Μετόχων και των Πελατών.

Η κοινή απόφαση της Eurobank EFG και της Alpha Bank για τη δημιουργία της 23ης μεγαλύτερης τράπεζας στην Ευρώπη, ελήφθη με γνώμονα τα πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις δύο τράπεζες και την Οικονομία.

Η πρόθεση της Διοίκησης της Alpha Bank να προτείνει την ανάκληση αποφάσεων, που ελήφθησαν από τους Μετόχους εν επιγνώσει του πλαισίου του PSI+ και επικυρώθηκαν από το σύνολο των εποπτικών αρχών της Χώρας, οδηγεί, με βάση τις εκτιμήσεις κοινών εξωτερικών συμβούλων, σε απώλεια συνεργειών άνω των €4 δισ. σε συνολική παρούσα αξία. Και τούτο, τη στιγμή που τα τραπεζικά ιδρύματα υποχρεούνται σε μεγάλης κλίμακας ενίσχυση της κεφαλαιακής τους βάσης. Η γενική αιτιολογία που προβάλλεται από την Alpha Bank δεν ανταποκρίνεται στα δεδομένα.

Η Eurobank τήρησε με συνέπεια, ως προσήκει σε ένα πιστωτικό ίδρυμα, όσα συμφωνήθηκαν σε επίπεδο Διοικητικών Συμβουλίων και εγκρίθηκαν από τις Γενικές Συνελεύσεις των δυο τραπεζών, όπως έπραξε άλλωστε κατ΄ επανάληψη στο παρελθόν πραγματοποιώντας σειρά επιτυχημένων συγχωνεύσεων. Εν προκειμένω, θα αναμείνει τις εξελίξεις και θα πράξει αναλόγως.

Σε κάθε περίπτωση, η Eurobank συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία της και αναπτύσσει, με το ίδιο αίσθημα ευθύνης, τις εργασίες της, συμμετέχοντας ενεργά στη συλλογική προσπάθεια για την ανάταξη της Οικονομίας και την επάνοδο στην ανάπτυξη. Γνώμονας για τις στρατηγικές της επιλογές παραμένει το συμφέρον της Χώρας, των Μετόχων και των Πελατών της.

Aναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας ο οίκος Fitch Ratings.

Aναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας ο οίκος Fitch Ratings.

Κατά έξι βαθμίδες αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας ο οίκος Fitch Ratings, στο Β- από RD (περιορισμένη χρεοκοπία), δίνοντας σταθερές προοπτικές. 

Ο οίκος προχώρησε στην αναβάθμιση της αξιολόγησης για τα νέα ομόλογα μετά την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, κατόπιν της επίσημης επιβεβαίωσης ότι το 96% των ιδιωτών πιστωτών θα συμμετάσχει στην ανταλλαγή των ομολόγων.
Όπως τονίζει, η ολοκλήρωση της ανταλλαγής θεραπεύει το πιστωτικό γεγονός. Σύμφωνα με τη Fitch, η συμμετοχή των ιδιωτών πιστωτών στο PSI έχει βελτιώσει σημαντικά το προφίλ εξυπηρέτησης του ελληνικού χρέους, μειώνοντας τον κίνδυνο επανάληψης βραχυπρόθεσμων δυσκολιών αναχρηματοδότησης των νέων ελληνικών ομολόγων.

Παρά τη σημαντική αναβάθμιση, ο οίκος διατηρεί την ελληνική αξιολόγηση στην κατηγορία «σκουπίδια». Οπως σημειώνει, παραμένει σημαντικός ο κίνδυνος χρεοκοπίας και μετά την αναδιάρθρωση, υπό το πρίσμα του πολύ υψηλού επιπέδου χρέους της χώρας καθώς και λόγω των σοβαρών οικονομικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ελλάδα. Πάντως, υπάρχει ένα περιορισμένο περιθώριο ασφάλειας στην εξυπηρέτηση του χρέους, και δη των νέων ομολόγων, σε ορίζοντα 12-24 μηνών, κάτι που αντικατοπτρίζουν οι σταθερές προοπτικές που δίνει στην πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας.

Στην ανακοίνωσή του, ο οίκος εξηγεί ότι
  • το βάρος της εξυπηρέτησης του χρέους θα είναι μετριοπαθές, 
  • με το επιτόκιο να υπολογίζεται ότι έχει υποχωρήσει στο 4% από 5,5%, ενώ 
  • οι σημαντικές πληρωμές έχουν παραταθεί για το 2020 και έπειτα. 

Παρά ταύτα, εκτιμά ότι η ικανότητα εξυπηρέτησης των πληρωμών παραμένει ευάλωτη σε μια επιδείνωση του πολιτικού και οικονομικού περιβάλλοντος.


Η Fitch θεωρεί ότι το νέο πρόγραμμα στήριξης δεν θα εξαρτάται από την επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές, σε αντίθεση με το πρώτο πρόγραμμα, κάτι που εκτιμά ότι δίνει στους ομολογιούχους της χώρας ένα περιθώριο ασφαλείας.
Επιπλέον, λόγω του σημαντικού «κουρέματος» που υπέστησαν, οι ιδιώτες ομολογιούχοι αντιστοιχούν σε μόλις 30% του ελληνικού δημοσίου χρέους, έναντι 64% προ του PSI. Αυτό περιορίζει τα οφέλη από μια νέα αναδιάρθρωση του χρέους των ιδιωτών και υπογραμμίζει το βάρος που θα μπορούσε να πέσει στους επίσημους πιστωτές. Ο οίκος προβλέπει ότι το έλλειμμα της Ελλάδας θα περιορισθεί στο 4,5% του ΑΕΠ το 2012 και στη συνέχεια η μείωσή του θα εξαρτηθεί από την πολιτική βούληση και την ικανότητα να διατηρηθούν οι μεταρρυθμίσεις υπό την αιγίδα του προγράμματος της τρόικας.

Η αξιολόγηση των υπό ανταλλαγή ελληνικών ομολόγων που υπάγονται σε ξένο δίκαιο διατηρείται στο C, εν αναμονή του διακανονισμού της 11ης Απριλίου.http://news.kathimerini.gr

13 Μαρτίου 2012

Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που λήγουν. Ημερομηνίες λήξης ισχύος τους.


Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που λήγουν. Ημερομηνίες λήξης ισχύος τους.

Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που λήγουν. Ημερομηνίες λήξης ισχύος τους.


ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΣΕ ΜΕ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΛΗΞΗΣ ΙΣΧΥΟΣ

Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που λήγουν μπορείτε να κατεβάσετε και να διαβάσετε εδώ!

Διαβάστε ακόμα:

Ρύθμιση θεμάτων για την εφαρμογή της παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 4046/2012.

ΠΟΛ 1048 - ΘΕΜΑ: «Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οικον. έτους 2012 των νομικών προσώπων της παραγράφου 2 του άρθρου 101 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και καθορισμός δικαιολογητικών που υποβάλλονται με αυτή».

ΠΟΛ 1048

ΘΕΜΑ: «Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οικον. έτους 2012 των νομικών προσώπων της παραγράφου 2 του άρθρου 101 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και καθορισμός δικαιολογητικών που υποβάλλονται με αυτή».

Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οικον. έτους 2012 των νομικών προσώπων της παραγράφου 2 του άρθρου 101 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και καθορισμός δικαιολογητικών που υποβάλλονται με αυτή
Αθήνα, 24 Φεβρουαρίου 2012

(ΦΕΚ Β' 541/01-03-2012)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
1. ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛ. ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ (Δ12)
ΤΜΗΜΑ Β'
Ταχ. Δ/νση :Καρ. Σερβίας 10
Ταχ.Κωδ. :101 84, Αθήνα
Πληροφορίες: Θ. Κακλαμάνης
Τηλέφωνο :210 3375311 - 312
ΦΑΞ :210 3375001
2. ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΚΕ.Π.Υ.Ο.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ Η/Υ (Δ30)
Ταχ. Δ/νση :Χανδρή 1 & Θεσ/νίκης
Ταχ.Κωδ. : 183 46, Μοσχάτο

ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ

ΠΟΛ 1048

ΘΕΜΑ: «Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οικον. έτους 2012 των νομικών προσώπων της παραγράφου 2 του άρθρου 101 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και καθορισμός δικαιολογητικών που υποβάλλονται με αυτή».

ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

α. Τις διατάξεις των παραγράφων 2 και 6 του άρθρου 107 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που κυρώθηκε με το ν. 2238/1994 (ΦΕΚ Α΄ 151).

β. Τις διατάξεις του άρθρου 109 του ν. 2238/1994.

γ. Τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 99 του ν. 2238/1994.

δ. Τις διατάξεις της αριθ. Υ25/6−12−2011 (ΦΕΚ Β΄ 2792/8−12−2011) απόφασης του Πρωθυπουργού περί «Καθορισμού αρμοδιοτήτων των Αναπληρωτών Υπουργών Οικονομικών Φίλιππου Σαχινίδη και Παντελή Οικονόμου».

ε. Ότι με την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

ΔΗΛΩΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

1. Ορίζουμε όπως, για το οικονομικό έτος 2012 ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, έχει ως το σχετικό υπόδειγμα (Φ−01012), το οποίο επισυνάπτεται ως παράρτημα της παρούσας.

2. Η πιο πάνω δήλωση, που υποβάλλεται σε τρία (3) αντίτυπα, συνοδεύεται, κατά περίπτωση, από τα εξής δικαιολογητικά έγγραφα και στοιχεία που πρέπει να υποβάλλονται μαζί με αυτή:

α. Αναλυτική κατάσταση μισθωμάτων οικοδομών - γαιών, Ε2.

β. Βεβαίωση για το ποσό των τόκων κ.τλ. και του φόρου που παρακρατήθηκε, κατά περίπτωση.

γ. Βεβαίωση της αλλοδαπής τράπεζας για το ποσό των τόκων που αποκτήθηκαν στην αλλοδαπή και δεν έχουν εισαχθεί.

δ. Δύο (2) αντίτυπα του εντύπου Ε3 «ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΙΩΝ», εφόσον συντρέχει περίπτωση.

ε. Αναλυτική κατάσταση με τα ενοίκια που κατέβαλαν στο αμέσως προηγούμενο ημερολογιακό έτος, το ονοματεπώνυμο του εκμισθωτή και τη διεύθυνση κατοικίας αυτού.

στ. Αναλυτική κατάσταση των δαπανών επισκευής, συντήρησης, ανακαίνισης και συγκεντρωτική κατάσταση των πάγιων και λειτουργικών δαπανών που εκπίπτουν με βάση τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της περίπτωσης α'Α της παραγράφου 13 του άρθρου 105 του Κ.Φ.Ε, για τα νομικά πρόσωπα που υποβάλλουν δήλωση χωρίς τη χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών μεθόδων και δικτυακών υποδομών.

3. Η υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Φ−01012) με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου είναι προαιρετική για το οικονομικό έτος 2012. Τα έντυπα Ε2 και Ε3 (εφόσον συντρέχει περίπτωση για το δεύτερο) συνυποβάλλονται ηλεκτρονικά, ενώ τα λοιπά δικαιολογητικά που προβλέπονται στην παράγραφο 2 της παρούσας δεν συνυποβάλλονται, αλλά φυλάσσονται για τον έλεγχο.

4. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Ακριβές Αντίγραφο
Η Προϊσταμένη της Γραμματείας

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημα σε δολάρια ισοτιμίας αγοραστικής δύναμης (PPP)

Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημα σε δολάρια ισοτιμίας αγοραστικής δύναμης (PPP)

Ρίξτε μια ματιά στο εργαλείο και συγκρίνεται την Ελλάδα με άλλες επιλογές σας!


Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημα σε δολάρια ισοτιμίας αγοραστικής δύναμης (PPP)

Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημα σε δολάρια ισοτιμίας αγοραστικής δύναμης (PPP)

Ρίξτε μια ματιά στο εργαλείο αυτό που προσφέρει η google δωρεάν και συγκρίνεται το Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημα της Ελλάδας, μεταφρασμένο σε δολάρια ισοτιμίας αγοραστικής δύναμης.(PPP)  Με απλά λόγια όταν κάποιοι δεν θέλανε να γίνουμε η Ινδία της Ευρώπης τι ακριβώς εννοούσαν;

Αναπροσαρμογή του ποσού της τακτικής επιδότησης ανεργίας

Αναπροσαρμογή του ποσού της τακτικής επιδότησης ανεργίας.


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ και ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 12-3-2012

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Αναπροσαρμογή του ποσού της τακτικής επιδότησης ανεργίας

Το βασικό ημερήσιο ποσό της τακτικής επιδότησης ανεργίας διαμορφώνεται στα 14,4€ από τις 12 Μαρτίου 2012 και το βασικό μηνιαίο επίδομα στα 360 €.

Τα νέα ποσά επιδότησης ανεργίας ισχύουν τόσο για τους ήδη επιδοτούμενους ανέργους όσο και για τους νέους δικαιούχους.

Η αναπροσαρμογή του ποσού της τακτικής επιδότησης ανεργίας είναι αποτέλεσμα της μείωσης των κατωτάτων ορίων μισθών και ημερομισθίων που επήλθε με την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (πράξη 6 της  28/2/2012  ΦΕΚ 38 Α) η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 4046/2012 (ΦΕΚ 28 Α). Συγκεκριμένα η νομοθετική διάταξη ορίζει τα εξής:
«Από 14/2/2012 και μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, τα κατώτατα διαμορφωμένα όρια μισθών και ημερομισθίων της από 15/7/2010 ισχύουσας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, όπως αυτά προβλέπονταν και ίσχυαν κατά την 1/1/2012 μειώνονται κατά 22%.»

Σε συνέχεια της παραπάνω διάταξης και κατ’ εξουσιοδότηση  του άρθρου 138 του Ν.4052/2012, εκδόθηκε η με αριθμ. 3800/359/1.3.2012 Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΕΚ 565 Β) σύμφωνα με την οποία «από 12.3.2012, το βασικό επίδομα ανεργίας της παραγράφου 1 του άρθρου 21 του Ν.Δ. 2961/1954, ορίζεται σε ποσοστό 55% του κατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη όπως ισχύει, ανεξάρτητα αν ο άνεργος αμειβόταν, ως εργαζόμενος με μηνιαίο μισθό ή ημερομίσθιο».


Οι παροχές ασφάλισης του ΟΑΕΔ που επηρεάζονται από την παραπάνω αναπροσαρμογή είναι οι εξής:


ΕΙΔΟΣ ΠΑΡΟΧΗΣ *
ΧΟΡΗΓΗΣΗ
     ΠΟΣΟ





1
Βασικό  Επίδομα Ανεργίας
ΜΗΝΙΑΙΩΣ
360,00 €
2
Ειδικό εποχιακό βοήθημα - ΟΙΚΟΔΟΜΟΙ

678,06 €

Ειδικό εποχιακό βοήθημα - ΣΜΥΡΙΔΕΡΓΑΤΗ
916,30 €

Ειδικό εποχιακό βοήθημα - 
ΔΑΣΕΡΓΑΤΕΣ - ΡΥΤΙΝΟΣΥΛΛΕΚΤΕΣ-ΚΑΠΝΕΡΓΑΤΕΣ-ΝΑΥΠ/ΚΗ ΖΩΝΗ
ΑΠΑΞ ΕΤΗΣΙΩΣ

641,41 €

Ειδικό εποχιακό βοήθημα - ΜΟΥΣΙΚΟΙ-ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ- ΗΘΟΠΟΙΟΙ- ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΕΠΙΣΙΤΙΣΜΟΥ.

458,15





3
Ειδικό βοήθημα μετά τη λήξη της επιδότησης 
λόγω ανεργίας
ΑΠΑΞ ΕΤΗΣΙΩΣ
187,20 €
4
Ειδικό βοήθημα μετά από τρίμηνη παραμονή στα μητρώα ανέργων

216,00 €
5
Αποφυλακισμένοι
ΕΩΣ 3 ΦΟΡΕΣ ΕΤΗΣΙΩΣ
216,00 €
6
Ειδικό βοήθημα - επίσχεση εργασίας

216,00 €





7
Ειδική Παροχή Μητρότητας (αναπροσαρμόσθηκε 
από 14-2-2012)
ΕΩΣ 6 ΜΗΝΕΣ
586,08 €







*ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝ  ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΚΑΤΩΤΑΤΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΗΣ Ε.Γ.Σ.Σ.Ε.

Επισυνάπτονται πίνακες υπολογισμού του μηνιαίου και του ημερήσιου ποσού επιδόματος τακτικής ανεργίας. 

Ρύθμιση θεμάτων για την εφαρμογή της παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 4046/2012.

Απόφ.Υπ.Εργασίας 4601/2012



Απόφ.Υπ.Εργασίας 4601/2012
ΘΕΜΑ: Ρύθμιση θεμάτων για την εφαρμογή της παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 4046/2012.
Με την 6η Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου (Α΄38), που δημοσιεύτηκε την 28η Φεβρουαρίου 2012, ρυθμίζεται κάθε αναγκαίο ζήτημα που αφορά τη «Διασφάλιση της ταχείας προσαρμογής της αγοράς εργασίας και ενίσχυση των θεσμών της αγοράς εργασίας».
Με την ανωτέρω πράξη εξειδικεύονται θέματα που αφορούν
·         τα νόμιμα κατώτατα όρια μισθών και ημερομισθίων,
·         την αμοιβή των νέων ηλικίας κάτω των 25 ετών,
·         τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας,
·         τη διαιτησία,
·         την αναστολή αυξήσεων μισθών και ημερομισθίων,
·         τη μετατροπή των συμβάσεων εργασίας που λήγουν με τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας ή με τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης σε συμβάσεις αορίστου χρόνου και
·         την κατάργηση των όρων εκείνων που υποκρύπτουν μονιμότητα ή εμπεριέχουν ρήτρες μονιμότητας.
Για την ενιαία αντιμετώπιση, ερμηνεία και εφαρμογή των αναφερομένων διατάξεων από τους υπαλλήλους του Υπουργείου μας, τους εργαζόμενους και εργοδότες, παρέχονται οι ακόλουθες οδηγίες :
ΑΡΘΡΟ 1
1. α. Τα κατώτατα νόμιμα όρια μισθών και ημερομισθίων καθορίζονται σε σχέση με τα κατώτατα όρια των μισθών και ημερομισθίων της από 15-7-2010 ισχύουσας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΓΣΣΕ), όπως αυτά προβλέπονταν και ίσχυαν την 1-1-2012, μειωμένα κατά 22%.
Η μείωση αφορά το χρονικό διάστημα, από 14-2-2012 και μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής στα πλαίσια του μηχανισμού στήριξης των ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ.
Για την εκ του νόμου εφαρμογή των νέων κατώτατων νόμιμων μισθών και ημερομισθίων δεν απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων. Τα μέρη μπορούν να συμφωνήσουν μικρότερα ποσοστά μείωσης, ή καθόλου μείωση, αλλά σε καμία περίπτωση μεγαλύτερη μείωση από το 22%, πέραν του οποίου η όποια συμφωνία είναι άκυρη.
Συγκεκριμένα:
Τα κατώτατα νόμιμα όρια μισθών και ημερομισθίων διαμορφώνονται ως εξής (η μείωση κατά 22% αφορά το βασικό μισθό ή ημερομίσθιο που προβλέπει η ισχύουσα ΕΓΣΣΕ):
• Βασικό ημερομίσθιο 26,18 ευρώ, για τον ανειδίκευτο άγαμο εργατοτεχνίτη.
• Βασικός μηνιαίος μισθός 586,08 ευρώ, για τον ανειδίκευτο άγαμο υπάλληλο.
Αναλυτικός Πίνακας
ΚΑΤΩΤΑΤΑ ΟΡΙΑ ΑΠΟΔΟΧΩΝ 2012 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΗΛΙΚΙΑΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 25 ΕΤΩΝ ΕΡΓΑΤΟΤΕΧΝΙΤΕΣ
ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
ΒΑΣΙΚΟ ΗΜΕΡΟΜΙΣΘΙΟ ΑΠΟ 14/2/2012
ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΡΙΕΤΙΩΝ
ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΑΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΑΓΑΜΩΝ ΑΠΟ 14/2/2012
ΣΥΝΟΛΟ ΕΓΓΑΜΩΝ ΑΠΟ 14/2/2012
0-3
26,18
0,00
2,62
26,18
28,80
3-6
26,18
1,31
2,62
27,49
30,11
6-9
26,18
2,62
2,62
28,80
31,42
9-12
26,18
3,93
2,62
30,11
32,73
12-15
26,18
5,24
2,62
31,42
34,04
15-18
26,18
6,55
2,62
32,73
35,35
15-18
26,18
6,55
2,62
32,73
35,35
18-ΑΝΩ
26,18
7,85
2,62
34,03
36,65
ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
ΒΑΣΙΚΟΣ ΜΙΣΘΟΣ ΑΠΟ 14/2/2012
ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΡΙΕΤΙΩΝ
ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΑΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΑΓΑΜΩΝ ΑΠΟ 14/2/2012
ΣΥΝΟΛΟ ΕΓΓΑΜΩΝ ΑΠΟ 14/2/2012
0-3
586,08
0,00
58,61
586,08
644,69
3-6
586,08
58,61
58,61
644,69
703,30
6-9
586,08
117,22
58,61
703,30
761,91
9-ΑΝΩ
586,08
175,82
58,61
761,90
820,51
Ως προϋπηρεσία νοείται, κάθε υπηρεσία διανυθείσα από το μισθωτό σε οποιονδήποτε εργοδότη και με οποιαδήποτε ειδικότητα για τους εργατοτεχνίτες, για δε τους υπαλλήλους σε θέση παρεμφερή και ανάλογο, μετά τη συμπλήρωση του δεκάτου ογδόου (18ου) ή του δεκάτου ενάτου (19ου΄ έτους της ηλικίας τους, αντίστοιχα.
β. Τα κατώτατα νόμιμα όρια μισθών και ημερομισθίων για τους νέους ηλικίας κάτω των 25 ετών, ανεξαρτήτως κλάδου και ειδικότητας, (δεδομένου ότι καταργήθηκε το αρ. 43 του Ν. 3986/2011 και κάθε αντίθετη διάταξη) και για τους ήδη εργαζόμενους, διαμορφώνονται σε σχέση με τα κατώτατα όρια των μισθών και ημερομισθίων της από 15-7-2010 ισχύουσας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, όπως αυτά προβλέπονταν και ίσχυαν κατά την 1-1-2012, μειωμένα κατά 32%. Η μείωση αφορά το χρονικό διάστημα, από 14-2-2012 και μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής στα πλαίσια του μηχανισμού στήριξης των ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ.
Η παρ. 9 του άρθρου 74 του Ν. 3863/2010 (Α΄ 115) τροποποιείται μόνο ως προς την αμοιβή των μαθητευομένων, η οποία ανέρχεται πλέον στο 68%, στα κατώτατα όρια των μισθών και ημερομισθίων της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, όπως αυτά προβλέπονταν και ίσχυαν την 1-1-2012 και κατά τα λοιπά εξακολουθεί να ισχύει η εν λόγω διάταξη.
Για την εκ του νόμου εφαρμογή των νέων κατώτατων νόμιμων μισθών και ημερομισθίων δεν απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων. Αυτό σημαίνει ότι τα μέρη μπορούν να συμφωνήσουν μικρότερα ποσοστά μείωσης, ή καθόλου μείωση, αλλά σε καμία περίπτωση μεγαλύτερη από το 32%, πέραν του οποίου η όποια συμφωνία είναι άκυρη.
Συγκεκριμένα:
Τα κατώτατα νόμιμα όρια μισθών και ημερομισθίων διαμορφώνονται ως εξής (η μείωση κατά 32% αφορά το βασικό μισθό ή ημερομίσθιο που προβλέπει η ισχύουσα ΕΓΣΣΕ):
• Βασικό ημερομίσθιο 22,83 ευρώ, για τον ανειδίκευτο άγαμο εργατοτεχνίτη.
• Βασικός μηνιαίος μισθός 510,95 ευρώ, για τον ανειδίκευτο άγαμο υπάλληλο.
Αναλυτικός Πίνακας
ΚΑΤΩΤΑΤΑ ΟΡΙΑ ΑΠΟΔΟΧΩΝ 2012 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΗΛΙΚΙΑΣ ΜΕΧΡΙ 25 ΕΤΩΝ ΕΡΓΑΤΟΤΕΧΝΙΤΕΣ
ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
ΒΑΣΙΚΟ ΗΜΕΡΟΜΙΣΘΙΟ ΑΠΟ 14/2/2012
ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΡΙΕΤΙΩΝ
ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΑΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΑΓΑΜΩΝ ΑΠΟ 14/2/2012
ΣΥΝΟΛΟ ΕΓΓΑΜΩΝ ΑΠΟ 14/2/2012
0-3
22,83
0,00
2,28
22,83
25,11
3-6
22,83
1,14
2,28
23,97
26,25
6-ΑΝΩ
22,83
2,28
2,28
25,11
27,39
ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
ΒΑΣΙΚΟΣ ΜΙΣΘΟΣ ΑΠΟ 14/2/2012
ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΡΙΕΤΙΩΝ
ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΑΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΑΓΑΜΩΝ ΑΠΟ 14/2/2012
ΣΥΝΟΛΟ ΕΓΓΑΜΩΝ ΑΠΟ 14/2/2012
0-3
510,95
0,00
51,10
510,95
562,05
3-ΑΝΩ
510,95
51,10
51,10
562,05
613,15
γ. Τα ανωτέρω νόμιμα όρια μισθών και ημερομισθίων αποτελούν τα κατώτατα όρια και οποιαδήποτε άλλη συμφωνία που υπολείπεται αυτών είναι αυτοδικαίως άκυρη και οι παραβάτες εργοδότες υφίστανται τις κυρώσεις των άρθρων 24 και 28 του Ν.3996/2011 .
1. Από 14-02-12 οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας συνάπτονται για ορισμένο χρόνο ισχύος, η διάρκεια του οποίου δεν μπορεί να είναι μικρότερη από ένα (1) έτος και δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία (3) έτη.
2. Οι συλλογικές συμβάσεις που βρίσκονται σε ισχύ, ήδη 24 μήνες μέχρι την 14-2-12 ή και περισσότερο, λήγουν μετά την παρέλευση ενός έτους, ήτοι στις 14-2-13, εκτός κι αν λήγουν ή καταγγελθούν νωρίτερα, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 12 του Ν. 1876/1990 , το οποίο δεν καταργήθηκε. Συνεπώς οι συμβάσεις αυτές δεν θεωρούνται, αλλά ούτε έχουν μετατραπεί σε συμβάσεις ορισμένου χρόνου ( παρ. 1 αρ. 12 Ν. 1876/1990 ).
3. Οι συλλογικές συμβάσεις που δεν έχουν καταγγελθεί και βρίσκονται σε ισχύ, για χρονικό διάστημα μικρότερο των 24 μηνών μέχρι την 14-2-12, λήγουν το αργότερο εντός τριών (3) ετών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος τους, εκτός κι αν λήξουν ή καταγγελθούν νωρίτερα, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 12 του Ν. 1876/1990 , το οποίο δεν καταργήθηκε.
4. Α. Οι κανονιστικοί όροι συλλογικής σύμβασης, που θα λήξει ή θα καταγγελθεί, εξακολουθούν να ισχύουν για ένα τρίμηνο από τη λήξη ή την καταγγελία τους. Αυτό σημαίνει ότι για τους ήδη εργαζόμενους εξακολουθούν να ισχύουν επί τρίμηνο οι όροι της συλλογικής σύμβασης που έληξε ή καταγγέλθηκε, ενώ για τους προσλαμβανόμενους κατά τη διάρκεια του τριμήνου, μετά τη λήξη ή την καταγγελία της σ.σ.ε., οι όροι της συλλογικής σύμβασης, που έληξε ή καταγγέλθηκε ισχύουν μόνο εφόσον ικανοποιούνται τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 8 του Ν. 1876/1990 .
Β. Οι κανονιστικοί όροι συλλογικής σύμβασης που έχει ήδη λήξει ή καταγγελθεί μέχρι την 14-02-12 ισχύουν για ένα τρίμηνο, δηλαδή μέχρι την 14-05-12: Νοούνται οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας οι οποίες έληξαν ή καταγγέλθηκαν εντός του τελευταίου εξαμήνου πριν την έναρξη ισχύος του Ν. 4046/2012 και αυτές ισχύουν για ένα τρίμηνο 14.2.2012 έως 14.5.2012.
Μετά την ισχύ του Ν. 4046/12, για τις σ.σ.ε. που έχουν λήξει ή καταγγελθεί και το διάστημα από 14.2.2012 μέχρι 14.5.2012, αποτελεί για αυτές το β΄ τρίμηνο επί του 6μηνου της παράτασης ισχύος τους, συνεχίζουν να ισχύουν μέχρι 14.5.2012. Αν όμως αποτελεί το α΄ τρίμηνο του 6μηνου που διατρέχεται και δεδομένου ότι η θέσπιση 3μηνης διάρκειας παράτασης υφίσταται από 14.2.2012, τότε αυτή η σ.σ.ε από 14.5.2012 δεν ισχύει, και άρα μετά το πέρας του τριμήνου αυτού εφαρμόζεται και για αυτές τις σ.σ.ε. η παρ. 4 του αρ. 2 της 6/28.2.2012 ΠΥΣ, εκτός κι αν εν τω μεταξύ συναφθεί νέα σ.σ.ε.
[Μέχρι την 14.2.2012 ίσχυαν τα κάτωθι:
(ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 1). Ως προς τους εργοδότες και εργαζόμενους που ήταν μέλη των συνδικαλιστικών οργανώσεων που είχαν υπογράφει μια σ.σ.ε., που δεν είχε κηρυχθεί υποχρεωτική και η σ.σ.ε. αυτή έληγε ή καταγγελλόταν τότε: Κατά τη διάρκεια της 6μηνης παράτασης, η σ.σ.ε. ίσχυε για τους ήδη εργαζόμενους, αλλά και για τους νεοπροσληφθέντες εντός του 6μηνου (παρ. 4 του αρ. 9 σε συνδυασμό με την παρ. 2 του αρ. 8 του Ν. 1876/1990 ).
(ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 2) Ως προς τους εργοδότες που δεν ήταν μέλη των εργοδοτικών οργανώσεων που είχαν υπογράψει μια σ.σ.ε, αλλά καλύπτονταν μέσω του θεσμού της επέκτασης (κήρυξη υποχρεωτικής) από τους κανονιστικούς όρους της επεκταθείσης σ.σ.ε. και η σ.σ.ε. αυτή έληγε ή καταγγελλόταν τότε: Κατά τη διάρκεια της 6μηνης παράτασης, η επεκταθείσα σ.σ.ε. ίσχυε για τους ήδη εργαζόμενους, αλλά και για τους νεοπροσληφθέντες εντός του 6μηνου (παρ. 4 του αρ. 9 σε συνδυασμό με την παρ. 2 του αρ. 8 του Ν. 1876/1990).
(ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 3) Ως προς τους εργοδότες και τους εργαζόμενους που δεν ήταν μέλη των συνδικαλιστικών οργανώσεων που είχαν υπογράψει μια σ.σ.ε και η σ.σ.ε δεν επεκτάθηκε τότε: Ο μισθός και το ημερομίσθιο καθορίζονταν με βάση την αρχή της ελεύθερης συμφωνίας μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου με κατώτατο όριο τους μισθούς και τα ημερομίσθια της εκάστοτε ισχύουσας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, όπως αυτά ίσχυαν. Το ίδιο καθεστώς ισχύει και μετά την 14.2.2012 γι αυτήν την περίπτωση.]
Γ. Για τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που έχουν λήξει ή καταγγελθεί και μέχρι την 14.2.2012 έχει παρέλθει και το 6μηνο παράτασης ισχύος τους, όπως προέβλεπε η παρ. 5 του αρ. 9 του Ν. 1876/1990 , (που καταργήθηκε με το Ν. 4046/2012), δίνεται η παράταση του τριμήνου (14.2.2012 έως 14.5.2012) μόνο νια τη σύναψη νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας από τα μέρη, που έχουν το δικαίωμα αυτό σύμφωνα με το νόμο διότι:
α. Οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που έχουν λήξει ή καταγγελθεί και μέχρι την 14.2.2012 έχει παρέλθει και το 6μηνο παράτασης ισχύος τους έχουν πάψει να παράγουν έννομα αποτελέσματα ως συλλογικές συμβάσεις και οι όροι τους έχουν απολέσει τον κανονιστικό χαρακτήρα τους, παραμένουν δε στις ατομικές συμβάσεις ως απλοί ενοχικοί όροι. Συνεπώς δεν θα ήταν ποτέ δυνατή η «αναβίωσή» τους ως Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, μια και έχει επέλθει στην πραγματικότητα η «υποκατάστασή» τους από ενεργές ατομικές συμβάσεις εργασίας. Αυτό ενισχύεται και από το γεγονός ότι πολλές ατομικές συμβάσεις εργασίας που ενσωμάτωσαν όρους σ.σ.ε., που έληξαν ή καταγγέλθηκαν και έχει περάσει για αυτές και το 6μηνο της παράτασης ισχύος τους, έχουν τροποποιηθεί με νέες συμφωνίες των μερών, πράγμα που θα οδηγούσε στην αυτόματη εκ νέου και εκ του νόμου τροποποίηση τους, αντίθετα από τη βούληση των συμβαλλομένων μερών. Αυτό θα αποτελούσε καταφανή παρέμβαση στην ατομική σύμβαση. Συνεπώς, για την ανωτέρω περίπτωση, η βούληση του νομοθέτη περιορίζεται στην επί τρίμηνο επαναδιαπραγμάτευση των σ.σ.ε που έληξαν ή καταγγέλθηκαν και έχει παρέλθει και το 6μηνο της παράτασης ισχύος τους και αυτό εντός του διαστήματος από 14.2.2012 μέχρι 14.5.2012. Κατά τη διάρκεια του ανωτέρω διαστήματος, αλλά και μετά την εκπνοή του αν δεν συναφθεί νέα σ.σ.ε., νια τους ήδη εργαζομένους, παραμένουν σεβαστές και ισχυρές οι ατομικές συμβάσεις εργασίας που έχουν ενσωματώσει στο περιεχόμενο τους τούς όρους αυτών των σ.σ.ε. (που έληξαν ή καταγγέλθηκαν και πέρασε και το εξάμηνο ισχύος τους) καθώς και οι όποιες τροποποιήσεις αυτών των ατομικών συμβάσεων εργασίας.
β. Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι και για τις περιπτώσεις νέων προσλήψεων κατά το διάστημα από 14.2.2012 μέχρι 14.5.2012, οι προσλαμβανόμενοι σε νέο εργοδότη δεν μπορούν να «καρπωθούν» τα έννομα αποτελέσματα σ.σ.ε. που έληξαν ή καταγγέλθηκαν και έχει περατωθεί και το 6μηνο της παράτασης ισχύος τους, μια και αυτές έχουν σταματήσει να τα παράγουν ως συλλογικές συμφωνίες και οι οποίες μόνο με ατομικές συμβάσεις μπορούν να μετουσιωθούν. Άρα για τους προσλαμβανόμενους σε νέο εργοδότη θα ισχύσουν ατομικές συμφωνίες, που αποτυπώνουν τη βούληση των μερών και πάντα εντός των νομίμων ορίων.
5. Όταν παρέλθει το τρίμηνο από τη λήξη ή την καταγγελία της σ.σ.ε και δεν συναφθεί νέα σ.σ.ε, τότε όλοι οι κανονιστικοί όροι που αφορούν επιδόματα παύουν να ισχύουν, συνεχίζουν όμως να ισχύουν αποκλειστικά αυτοί που αφορούν αφενός το βασικό μισθό/ημερομίσθιο (της σ.σ.ε. που έληξε ή καταγγέλθηκε) και αφετέρου τα επιδόματα ωρίμανσης, τέκνων, σπουδών και επικινδύνου εργασίας, εφόσον τα επιδόματα αυτά προβλέπονταν στις σ.σ.ε που έληξαν ή καταγγέλθηκαν.
Έτσι για τους ήδη εργαζόμενους, εξακολουθούν να ισχύουν οι κανονιστικοί όροι που αφορούν το
·         βασικό μισθό ή ημερομίσθιο, και
·         τα επιδόματα ωρίμανσης,
·         τέκνων,
·         σπουδών και
·         επικινδύνου εργασίας, εφόσον προβλέπονταν.
Επειδή η συγκεκριμένη προσαρμογή ορίζεται από το νόμο, δεν απαιτείται σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων. Οποιοδήποτε άλλο επίδομα που προβλέπεται παύει να ισχύει.
Οι όροι του προηγούμενου εδαφίου που διατηρούνται (βασικός μισθός ή ημερομίσθιο, τα επιδόματα ωρίμανσης, τέκνων, σπουδών και επικινδύνου εργασίας) παραμένουν μέχρις ότου αντικατασταθούν από τους όρους νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας. Με τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας τα μέρη μπορούν να διαπραγματευτούν και όρους πέραν των ανωτέρω.
Όσον αφορά τη σύναψη νέας ή τροποποιημένης ατομικής σύμβασης εργασίας, εργοδότες και εργαζόμενοι μπορούν να συμφωνήσουν αμοιβές τουλάχιστον στο ύψος των μισθών και ημερομισθίων της παρ. 1α του άρθρου 1 της παρούσης εγκυκλίου.
Ως «επίδομα ωρίμανσης» νοούνται τα επιδόματα που καταβάλλονται για το σύνολο του χρόνου υπηρεσίας του εργαζομένου, που έχει διανυθεί στον ίδιο ή άλλο εργοδότη, δηλαδή της κάθε μισθολογικής κλίμακας (μονοετής, διετής, τριετής κτλ).
Ως «επίδομα σπουδών», νοείται το αντίστοιχο επίδομα που χορηγείται με βάσει τους τίτλους σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών, επαγγελματικής εκπαίδευσης, ημεδαπών ή μη εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ή σχολών.
Ως «επίδομα επικινδύνου εργασίας» νοούνται τα επιδόματα που χορηγούνται λόγω των συνθηκών εργασίας, που συνεπάγονται κίνδυνο για την σωματική ακεραιότητα και τη ζωή του εργαζομένου.
6. Οι διατάξεις των παρ. 1 , 4 και 5 του άρθρου 9 του Ν. 1876/90 (Α΄27) παύουν να ισχύουν.
7. Τα ανωτέρω (ερμηνεία του αρ. 2 της με αριθμό 6/28.2.2012 ΠΥΣ) ισχύουν για όλες τις σ.σ.ε. (κλαδικές, ομοιοεπαγγελματικές, τοπικές ή εθνικές, επιχειρησιακές), ανεξάρτητα αν έχουν κυρωθεί ή όχι με νόμο, και ανεξάρτητα από το αν έχουν τη μορφή Υπουργικής Απόφασης, διοικητικής πράξης κανονιστικού χαρακτήρα, κλπ., καθώς και για τις Διαιτητικές Αποφάσεις.
ΑΡΘΡΟ 3
1. Η παράγραφος 2 του άρθρου 16 του Ν. 1876/90 (Α΄27), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 14 του Ν.3899/10 (Α΄212), καταργείται. Εάν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις για την υπογραφή σ.σ.ε αποτύχουν, η προσφυγή στη διαιτησία είναι δυνατή μόνο εάν συναινούν και τα δύο συμβαλλόμενα μέρη, δηλαδή με κοινή συμφωνία των μερών και όχι μονομερώς. Εξακολουθεί να ισχύει η αναστολή της άσκησης του δικαιώματος της απεργίας για διάστημα δέκα (10) ημερών από την ημέρα προσφυγής, στις περιπτώσεις προσφυγής στη Διαιτησία ( παρ. 8 του άρθρου 16 του Ν. 1876/90 ).
2. Η προσφυγή στη διαιτησία γίνεται μόνο για θέματα που αφορούν τον καθορισμό βασικού μισθού ή/και ημερομισθίου. Δεν περιλαμβάνεται κανένας άλλος κανονιστικός όρος ή ρήτρα διατήρησης κανονιστικών όρων προηγούμενων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας ή Διαιτητικών Αποφάσεων, κι αν υπάρξει, τότε αυτός ο όρος ή ρήτρα δεν παράγει έννομο αποτέλεσμα.
3. Ο διαιτητής μελετά όλα τα στοιχεία τα οποία συγκεντρώθηκαν κατά τη διαδικασία της Διαιτησίας, σύμφωνα με το αρ. 16 του Ν. 1876/90 , όπως αυτός ισχύει, μεταξύ των οποίων είναι και τα οικονομικά και χρηματοοικονομικά στοιχεία που συγκεντρώθηκαν κατά τη διαδικασία της Διαιτησίας και κυρίως λαμβάνει υπόψη του τις οικονομικές συνθήκες, την πρόοδο στην μείωση του κενού ανταγωνιστικότητας, τη μείωση του μοναδιαίου κόστους εργασίας κατά τη διάρκεια του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής της χώρας στα πλαίσια του μηχανισμού στήριξης των ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ και την παραγωγική δραστηριότητα στον επαγγελματικό κλάδο που σχετίζεται με τη διαφορά.
4. Προσφυγές που έχουν κατατεθεί μονομερώς μέχρι την 14.2.2012 και δεν έχει εκδοθεί διαιτητική απόφαση, τίθενται στο αρχείο. Όσες έχουν κατατεθεί με κοινή συμφωνία των μερών εξετάζονται σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις παρ. 2 και 3 του παρόντος άρθρου (αρ. 3 της 6ης Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου/28.2.12).
ΑΡΘΡΟ 4
Από 14-02-12, και μέχρι το ποσοστό της ανεργίας να διαμορφωθεί κάτω του 10%, αναστέλλεται η εφαρμογή όρων συλλογικών συμβάσεων εργασίας, διαιτητικών αποφάσεων, Υπουργικών Αποφάσεων ή διοικητικών πράξεων κανονιστικού χαρακτήρα, που προβλέπουν αύξηση των αποδοχών των εργαζομένων, δηλαδή των μισθών ή ημερομισθίων ή του βασικού μισθού, περιλαμβανομένων της υπηρεσιακής ωρίμανσης καθώς και του επιδόματος πολυετίας, χρόνου εργασίας, τριετίας, πενταετίας κλπ.
ΑΡΘΡΟ 5
1. Οι συμβάσεις εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις περιλαμβανομένων και των επιχειρήσεων, εταιρειών ή οργανισμών που υπάγονται ή είχαν υπαχθεί οποτεδήποτε κατά το παρελθόν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός είχε οριοθετηθεί κάθε φορά με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 1 του Ν. 1256/1982 (Α΄ 65) ή με τις διατάξεις του άρθρου 51 του Ν. 1892/1990 (Α΄ 101), που περιέχουν όρους για τη λήξη αυτών των συμβάσεων με τη συμπλήρωση κάποιου ορίου ηλικίας ή με τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης των εργαζομένων, από την 14-2-2012, ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου 4046/2012, μετατρέπονται σε συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, με άμεση ισχύ. Επομένως σε περίπτωση καταγγελίας των ως άνω συμβάσεων, μετά την 14.2.2012, εφαρμογή έχουν οι διατάξεις της ισχύουσας εργατικής νομοθεσίας για τις συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου.
2. Διατάξεις νόμων ή κανονιστικών αποφάσεων, καθώς και όροι Συλλογικών Συμβάσεων και Διαιτητικών Αποφάσεων, Κανονισμών Εργασίας Προσωπικού, Οργανισμών Προσωπικού και αποφάσεων Διοίκησης Επιχειρήσεων, που θεσπίζουν ρήτρες μονιμότητας ή δεσμευτικούς όρους που υποκρύπτουν μονιμότητα, καταργούνται.
Σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 2 του αρ. 5 της υπ. αρ 6/28.2.2012 ΠΥΣ οι ρήτρες αυτές ή οι όροι αυτοί καταργούνται στην περίπτωση που παρεκκλίνουν από τους γενικούς κανόνες της εργατικής νομοθεσίας . Εκτός από αυτή την περίπτωση η ΠΥΣ διακρίνει και άλλη μία κατά την οποία οι ρήτρες αυτές ή οι όροι αυτοί καταργούνται και συγκεκριμένα, όταν εκτός από την παρέκκλιση από τους γενικούς κανόνες του εργατικού δικαίου, συντρέχει η εφαρμογή τους να είναι αναλογική ή ευθεία με διατάξεις του Κώδικα περί Δημοσίων Υπαλλήλων. Η τελευταία περίπτωση μπορεί να λειτουργεί και μόνη της προκειμένου να θεωρηθεί μία ρήτρα ως ρήτρα μονιμότητας ή ως υποκρύπτουσα μονιμότητα.
Συνεπώς κατά τα ανωτέρω, ως «ρήτρες μονιμότητας» ή ως «όροι που υποκρύπτουν μονιμότητα» θα μπορούσαν να θεωρηθούν ιδίως οι ρήτρες ή οι όροι εκείνοι που ορίζουν ότι η λήξη συμβάσεων εργασίας πραγματοποιείται με τη συμπλήρωση κάποιου ορίου ηλικίας ή με τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης του εργαζομένου. Επίσης θα μπορούσαν να θεωρηθούν και όλοι εκείνοι οι ειδικοί εργασιακοί όροι που διασφαλίζουν τη σταθερότητα στη θέση εργασίας, όπως είναι οι υπηρεσιακές μετακινήσεις, οι μετατάξεις, οι αποσπάσεις, οι μεταθέσεις, οι τοποθετήσεις, η κατάληψη πάσης φύσεως θέσεως ευθύνης και η ανάκληση αυτής και γενικά οποιοσδήποτε άλλος όρος που μπορεί με τρόπο αναλογικό ή με ευθεία εφαρμογή να παραπέμπει στις διατάξεις του Κώδικα περί Δημοσίων Υπαλλήλων.
Τα ανωτέρω εφαρμόζονται και στις επιχειρήσεις, εταιρείες ή οργανισμούς που υπάγονται ή είχαν υπαχθεί οποτεδήποτε κατά το παρελθόν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός είχε οριοθετηθεί κάθε φορά με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 1 του Ν. 1256/1982 (Α΄ 65) ή με τις διατάξεις του άρθρου 51 του Ν. 1892/1990 (Α΄ 101).
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΝΝΑ ΣΤΡΑΤΙΝΑΚΗ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ