Φορολογικός σχεδιασμός και έγκαιρη πληροφόρηση στην Διοίκηση των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων σε θέματα Marketing, Οικονομικών Υπηρεσιών, Γραμματειακής υποστήριξης εξ αποστάσεως, Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης. Τηλέφωνο 210-9015539 Λογιστικό γραφείο - NEXUS management consultants - Φοροτεχνικοί Η Μηνιαία Κατάσταση Πελατών Προμηθευτών

25 Ιανουαρίου 2014

Η Μηνιαία Κατάσταση Πελατών Προμηθευτών

Η Μηνιαία Κατάσταση Πελατών Προμηθευτών

Το νέο σύστημα για τις συγκεντρωτικές καταστάσεις

Οι απαντήσεις σε 32 πρακτικές ερωτήσεις για το νέο σύστημα.

Κάθε ευρώ των συναλλαγών τους θα πρέπει να δηλώνουν στην εφορία, σε μηνιαία ή τριμηνιαία βάση ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων τους, περισσότεροι από 1 εκατομμύριο επιχειρηματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες.

Η Μηνιαία Κατάσταση Πελατών Προμηθευτών και Συναλλαγών

Το νέο project του υπουργείου Οικονομικών έχει τεθεί ήδη σε πιλοτική εφαρμογή από τον Ιανουάριο και λαμβάνει χαρακτήρα υποχρεωτικής διαδικασίας μετά την πάροδο τριμήνου.


Έτσι, όλοι οι υπόχρεοι θα κληθούν να υποβάλουν τον Απρίλιο ηλεκτρονικά τις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών-προμηθευτών για τα φορολογικά στοιχεία που εξέδωσαν και έλαβαν μέσα στο α' τρίμηνο του 2014. Από τον Μάιο και μετά, η υποβολή των καταστάσεων πελατών θα γίνεται ανά μήνα από όλους τους υπόχρεους, ενώ η υποβολή των καταστάσεων προμηθευτών θα γίνεται ανά μήνα από όσους τηρούν διπλογραφικά βιβλία και ανά τρίμηνο από όσους τηρούν απλογραφικά βιβλία.

Στις μηνιαίες ηλεκτρονικές καταστάσεις πελατών, οι υπόχρεοι θα δηλώνουν όλα τα τιμολόγια, καθώς και τα συνολικά ποσά συναλλαγών που αναγράφουν οι αποδείξεις λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών που έχουν εκδώσει τον προηγούμενο μήνα. Θα δηλώνονται οι αξίες όλων των εκδοθέντων και ληφθέντων τιμολογίων, από το πρώτο ευρώ.



  1. Η υποβολή των καταστάσεων θα γίνεται για τα έσοδα μέχρι τη 15η του επόμενου μήνα.
  2. Για τα έξοδα η προθεσμία υποβολής θα οριστεί μέχρι την υποβολή της εκάστοτε περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ
  3. ενώ οι χονδρικές συναλλαγές θα αποστέλλονται συγκεντρωτικά ανά ΑΦΜ και ανά μήνα.



Σε πιλοτική φάση δοκιμών


Η Μηνιαία Κατάσταση Πελατών Προμηθευτών και Συναλλαγών τέθηκε ήδη σε πιλοτική φάση δοκιμών από τη Γ.Γ.Π.Σ., η οποία, για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων, δημοσιοποίησε τις απαντήσεις σε 32 ερωτήσεις σχετικές με τη σημαντική αυτή αλλαγή.


1. Ποιο είναι το περιεχόμενο αυτών των καταστάσεων;


Η κατάσταση περιέχει συγκεντρωτικά στοιχεία εκδοθέντων και ληφθέντων τιμολογίων και συγκεντρωτικά στοιχεία λιανικών πωλήσεων και δαπανών. Πιο συγκεκριμένα, κάθε εγγραφή με τιμολόγια περιέχει: ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου, Περίοδο που Αφορά, Πλήθος Τιμολογίων, Καθαρή Αξία, ΦΠΑ, ενώ οι εγγραφές λιανικών συναλλαγών και δαπανών είναι παρόμοιες, χωρίς ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου.


2. Ποια είναι η καταληκτική ημερομηνία στην οποία θα υποβάλλονται οι καταστάσεις αυτές;


Η υποχρέωση υποβολής για τα έσοδα είναι μέχρι τη 15η του επόμενου μηνός. Για τα έξοδα δεν υπάρχει προθεσμία, αλλά πρέπει να υποβληθούν προ της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ στην οποία θα δηλωθούν.


3. Οι χονδρικές συναλλαγές θα καταχωρίζονται αναλυτικά ανά ΑΦΜ, δηλαδή κάθε παραστατικό ξεχωριστά ή συγκεντρωτικά;


Η υποχρέωση για τις χονδρικές συναλλαγές είναι συγκεντρωτικές εγγραφές ανά ΑΦΜ, αλλά αθροίζονται ξεχωριστά οι συναλλαγές αντίστροφης ροής αξίας (π.χ. πιστωτικά τιμολόγια) σε διακριτή εγγραφή ανά ΑΦΜ.
Στα έσοδα είναι πάντα ανά ΑΦΜ και ανά μήνα, αλλά στα έξοδα, και μόνο για όσους έχουν απλογραφικά, είναι δυνατόν να υποβληθεί μια εγγραφή ανά ΑΦΜ και ανά τρίμηνο.

Το σύστημα υποδέχεται και αναλυτικά στοιχεία ανά παραστατικό ή και ανάμικτα αναλυτικά και συγκεντρωτικά και μπορεί να δημιουργεί τα συγκεντρωτικά.


4. Ποιοί είναι οι τρόποι υποβολής; Μπορεί να γίνει αυτόματα;


Δίνονται πολλές δυνατότητες (xml upload, web service, σύνδεση με ΕΑΦΔΣΣ, φόρμα για χειροκίνητη υποβολή) ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις. Όποιον τρόπο και να επιλέξει για τη διαβίβαση των συναλλαγών, θα πρέπει τουλάχιστον μία φορά τον μήνα να μπαίνει ο διαχειριστής ή ο εξουσιοδοτημένος λογιστής στο σύστημα, να ελέγχει και να τροποποιεί την κατάστασή της και να την υποβάλλει.


5. Με ποιον τρόπο θα υποβάλλονται οι εκπρόθεσμες ή διορθωτικές καταστάσεις;

Το σύστημα επιτρέπει την προσθήκη και τροποποίηση οποιασδήποτε εγγραφής μέχρι τη λήξη του τρέχοντος οικονομικού έτους και πριν από την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ.


Κυρώσεις επιβάλλονται για εκπρόθεσμες (πέραν της 15ης του επόμενου μηνός) προσθήκες ή τροποποιήσεις στις εγγραφές εσόδων.
Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία που υποβάλλονται θα πρέπει να συμβαδίζουν με τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ, άρα αν υποβάλλεται τροποποιητική δήλωση ΦΠΑ, θα πρέπει πρώτα να τροποποιείται ανάλογα η κατάσταση φορολογικών στοιχείων.


6. Θα υπάρχουν ακυρωτικές εγγραφές;


Δεν υπάρχουν ακυρωτικές, θα πρέπει απλώς να τροποποιούνται ή να διαγράφονται οι ανάλογες εγγραφές.


7. Αν μια εταιρία απαλλάσσεται από ΦΠΑ, θα υποβάλλει στοιχεία; Και τι πρέπει να κάνουν οι αντισυμβαλλομένοι της;


Ναι, θα υποβάλλει, η υποχρέωση υποβολής είναι ανεξάρτητη της απαλλαγής ΦΠΑ. Οι αντισυμβαλλόμενοι δηλώνουν ό,τι αναγράφεται στα ανάλογα παραστατικά.


8. Όσον αφορά τις λιανικές πωλήσεις, στην περίπτωση που μια επιχείρηση έχει περισσότερες από μία ταμειακές μηχανές, τα στοιχεία θα αποστέλλονται ανά εταιρεία συγκεντρωτικά ή ανά ταμειακή μηχανή;


Ζητούνται υποχρεωτικά ανά ταμειακή. Για ένα διάστημα προσαρμογής, θα γίνονται δεκτές και συγκεντρωτικές δηλώσεις.


9. Όσον αφορά τα έξοδα που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις από ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.λπ. που έχουν εκδοθεί σε όνομα τρίτου (ιδιοκτήτη του ακινήτου), θα συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις ή όχι, και με ποιον τρόπο;


Θα συμπεριλαμβάνονται συγκεντρωτικά ανά μήνα ή ανά τρίμηνο για τα απλογραφικά σε μία εγγραφή δαπανών, χωρίς αντισυμβαλλόμενο.


10. Σε περίπτωση που ένας υπόχρεος λάβει ένα τιμολόγιο καθυστερημένα (π.χ. λόγω ταχυδρομείου), με τι περίοδο αναφοράς το καταχωρίζει στο σύστημα;


Μπορεί να το καταχωρίσει είτε με την περίοδο που το υποβάλλει είτε με την περίοδο που εκδόθηκε: ο κανόνας είναι ότι θα πρέπει να το βάλει στην ίδια περίοδο που το δήλωσε και στην περιοδική ΦΠΑ.


11. Ένας υπόχρεος έχει επιλέξει να στέλνει συγκεντρωτικές εγγραφές groupedExpenses: Μπορεί να επιλέξει να μη στέλνει πιστωτικά (credit εγγραφές), αλλά να βάζει απευθείας την καθαρή θέση με κάθε αντισυμβαλλόμενο;


Όχι, υποχρεωτικά τα παραστατικά αντίστροφης αξίας αθροίζονται ξεχωριστά.


12. Σε περιπτώσεις τιμολογίων με εισφορές, παρακρατήσεις ή άλλους φόρους, τι καθαρό ποσό δηλώνεται;


Το Καθαρό Ποσό που δηλώνεται είναι το σύνολο της προ ΦΠΑ αξίας.


13. Στα έξοδα ο ΦΠΑ όπως προκύπτει από τα φορολογικά στοιχεία μπορεί να διαφέρει από τον ΦΠΑ που τελικά εκπίπτει από τον λήπτη. Τι συμπληρώνεται στην κατάσταση, δεδομένου ότι θα υπάρχει διασταύρωση με τις δηλώσεις ΦΠΑ;


Για τις χονδρικές πρώτα ζητείται η συμφωνία των αντισυμβαλλομένων και μετά η συμφωνία με τη δήλωση ΦΠΑ. Άρα όπου διασταυρώνεται πληροφορία, συμπληρώνεται αυτό που γράφει το παραστατικό και αυτό που εκπίπτει δηλώνεται στην περιοδική ΦΠΑ.

Στην εγγραφή δαπανών που δεν γίνεται διασταύρωση, συμπληρώνεται αυτό που εκπίπτει.


14. Πώς δηλώνονται οι συναλλαγές που πραγματοποιούνται σε άλλο νόμισμα εκτός ευρώ;


Οι συναλλαγές δηλώνονται κατόπιν μετατροπής των αξιών τους σε ευρώ σύμφωνα με την ισοτιμία που ανακοινώνει μηνιαία η Δ/νση ΦΠΑ του ΥΠΟΙΚ.


15. Αυτοτιμολόγηση, όπου εκδότης είναι ο ίδιος ο λήπτης που εκδίδει τιμολόγιο για λογαριασμό του προμηθευτή του. Ποιος δηλώνει και τι;


Ο εκδότης του τιμολογίου θα το συμπεριλαμβάνει στα έξοδά του ως λήπτης. Ο προμηθευτής θα υποχρεούται και αυτός να υποβάλλει τα στοιχεία ως έσοδο (είτε αναλυτικά είτε συγκεντρωτικά).


16. Περίπτωση ανάθεσης τιμολόγησης, π.χ. ελληνικό υποκατάστημα πολυεθνικής που δεν τιμολογεί απευθείας, αλλά εκδίδει τιμολόγια μέσω της μητρικής (με τη διαδικασία της ανάθεσης). Παραμένει η υποχρέωση υποβολής;


Ναι, από το ελληνικό ΑΦΜ.


17. Εταιρίες που αποτελούν Φορολογικούς Αντιπροσώπους εταιριών του εξωτερικού: Ειδικότερα στις περιπτώσεις που εκδίδονται τιμολόγια από φορολογικό αντιπρόσωπο για πωλήσεις που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα για λογαριασμό πελάτη τους πώς θα διαχωρίζονται τα έσοδα του φορολογικού αντιπροσώπου από τα έσοδα του πελάτη τους;


Δε θα διαχωρίζονται, αναλαμβάνοντας όλες τις υποχρεώσεις των πελατών τους, θα τα περάσουν ως δικά τους έσοδα.


18. Εταιρίες που είναι VAT registered στην Ελλάδα κατά ΠΟΛ.1113/22.5.2013 είναι υπόχρεοι;

Ναι.
19. Τιμολόγια αγορών από ιδιώτες: περιλαμβάνονται κανονικά στα έξοδα με τον ΑΦΜ του ιδιώτη;

Ναι.

20. Σε ποιους αφορά η ένδειξη "Μη Υπόχρεου" που δηλώνεται στα έξοδα;


Αφορά σε μη υπόχρεους λόγω χαμηλού ετήσιου τζίρου, ο λήπτης το δηλώνει με τον ΑΦΜ τους και με την ένδειξη ώστε να μην αναμένεται διασταύρωση.


21. Υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις όπου τα τιμολόγια που εκδίδονται προσμετρούνται και στις αποδείξεις λιανικής (εκδίδονται σε αντικατάσταση των αποδείξεων).


Θα δηλωθούν μία φορά στη χοντρική και θα αφαιρεθούν από τη λιανική (από το πεδίο που αθροίζονται οι χειρόγραφες λιανικές).


22. Θα διατηρηθεί η δυνατότητα υποβολής ανά υποκατάστημα;


Ναι, μια επιχείρηση μπορεί να υποβάλλει ανά υποκατάστημα εφόσον το επιλέξει, αποκλειστικά με μεταφόρτωση αρχείου - upload xml. Εφόσον κάνει χρήση αυτής της δυνατότητας, δε θα μπορεί να υποβάλλει συνολικά Αποστολή Στοιχείων και Μορφότυπος Αρχείου.


23. Τι είδος αρχείου γίνεται δεκτό; Υπάρχουν περιορισμοί;


Το αρχείο είναι τύπου xml με μέγιστο μέγεθος 4 MB.

Το σύστημα υποστηρίζει zip, συγκεκριμένα:
- Web Service: υποστηρίζεται μόνο zip (με ένα xml αρχείο μέσα στο zip).
- Web Upload: υποστηρίζεται και xml αρχείο και zip (με ένα xml αρχείο μέσα στο zip).


24. Ο υπόχρεος μπορεί να στείλει στοιχεία αποσπασματικά με διαφορετικά αρχεία (π.χ. χωριστά τα στοιχεία πωλήσεων και με άλλο αρχείο τα στοιχεία αγορών);


Ναι, χωρίς περιορισμούς.


25. Κάθε αρχείο μπορεί να έχει ένα ή περισσότερα πακέτα-packages, δηλαδή δεν είναι υποχρεωτικό να περιλαμβάνονται όλα τα πακέτα (π.χ. με μηδενικές τιμές);


Ναι, μπορεί.


26. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί η επιλογή "replace" για να αποσταλούν εγγραφές συνολικά (συγκεντρωτικά ή αναλυτικά) για πρώτη φορά για μια περίοδο;

Ναι, μπορεί.

27. Υποστηρίζεται «υβριδική» ενημέρωση, όπου ο ίδιος υπόχρεος μπορεί να στέλνει αναλυτικά στοιχεία για ένα αντισυμβαλλόμενο και συγκεντρωτικά για έναν άλλο;


Ναι, με χρησιμοποίηση ξεχωριστών πακέτων.


28. Τι συμβαίνει σε ήδη απεσταλμένες εγγραφές του ίδιου μήνα όταν αποστέλλεται εγγραφή με "replace";


Το replace διαγράφει όλες τις (αναλυτικές και συγκεντρωτικές) εγγραφές για την περίοδο, και άρα στο replace πρέπει να συμπεριληφθούν όλες ξανά, έστω κι αν χρειάζεται να διορθωθεί μόνο μια εγγραφή.


29. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί η επιλογή "replace" για να αποσταλούν εγγραφές συνολικά (συγκεντρωτικά ή αναλυτικά) για πρώτη φορά για μια περίοδο;

Ναι.


30. Τι συμβαίνει σε ήδη απεσταλμένες εγγραφές του ίδιου μήνα όταν αποστέλλεται εγγραφή με "incremental";


Το incremental εκτελεί διαγραφή ή τροποποίηση συγκεντρωτικών εσόδων μόνο για τα ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενων που υπάρχουν στο τρέχον xml αρχείο. Δηλαδή δε διαγράφει το σύνολο των συγκεντρωτικών εσόδων στην περίοδο αναφοράς. Αυτό σημαίνει στην περίπτωση του incremental ότι όταν έχουμε νέο τιμολόγιο για έναν ΑΦΜ θα πρέπει να συμπεριλάβουμε για τον συγκεκριμένο ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου ξανά όλα τα τιμολόγια στην περίοδο αναφοράς.


31. Ένα αρχείο μπορεί να περιέχει το σύνολο των εγγραφών για μια περίοδο με λογική replace ώστε να γίνεται εξαρχής ενημέρωση και ταυτόχρονα να έχει ένα package για άλλη περίοδο που να είναι incremental;


Όχι, μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί άλλο αρχείο για διαφορετική περίοδο.


32. Το otherExpenses αντιμετωπίζεται πάντα με τη λογική το full replace για την περίοδο που αφορά (είναι το μόνο που δεν υποστηρίζει action);

 Σχετικές αναρτήσεις :


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια, ερωτήσεις ή παρατηρήσεις εδώ :

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ